PIENET OPPIJAT JA APUA KESKITTYMISEEN

13/10/2017

Kaupallinen yhteistyö – Minisun Omega Junior

Tiedättekö miksi kutsutaan D-vitaamiinia? No aurinkovitamiiniksi! Entäs, miksi kutsutaan Omega-3 vitamiinia? Tietysti aivovitamiiniksi! Entä arvaattekos miksi kutsutaan vitamiinia jossa on näitä molempia samassa? No, aivoauringoksi! Ainakin jos meidän pojilta kysytään.

Lasten keksimä aivoaurinko onkin hyvin kuvaava nimi tälle oranssin geelipalan muodossa olevalle Vermanin Minisun Omega Juniorille, joka sisältää 10 mikrogrammaa D3- vitamiinia sekä 600 mg korkealaatuista kalaöljyä. Pureskeltava geelipala on valmistettu kestävän kehityksen periaattein tuotetusta kalaöljystä ja se maistuu appelsiinille, vadelmalle ja sitruunalle.

Miksi tällaisia vitamiineja meillä sitten syödään? Tänä syksynä havahduin yllättäen siihen, ettei perheessämme ole enää yhtäkään päiväkoti-ikäistä lasta. Esikoinen meni toiselle luokalle ja kuopus aloitti esikoulun. Muutos on ollut valtava.

Eskari vaihtuikin lennosta paikkaa päivän varoitusajalla tutussa päiväkodissa tapahtuneen vesivahingon takia läheisen koulun tiloihin, joten uuden opettelu alkoi jo heti siinä. Kaikki paikat, tavaroiden järjestys ja rutiinit piti oppia uudestaan – niin eskarilaisten kun henkilökunnankin. Toki myös suurin osa kavereista oli uusia. Eskarilaisten pitää myös huolehtia itse kaikista tavaroistaan, kantaa reppua kaikkialle mukaan – naulakko pitää tyhjentää kokonaan aina ulos mentäessä.

Uutena juttuna eskarissa ton tietysti myös tehtävät. Esikoulussa harjoitellaan numeroita, kirjaimia, kirjoittamista, lukemista ja kaikkia muita tärkeitä taitoja. Vastapainona tälle kaikelle eskarissa harjoitellaan myös mindfulnessia. Väritetään hiirenhiljaa mandalaa ja harjoitellaan sisäistä rauhaa. Silti oppiminen ja keskittyminen kaipaavat tukea myös muualtakin, jota Minisun Omega Junior tuo. Rasvahapot tukevat tutkitusti oppimista, sillä ne tehostavat ja tukevat aivojen toimintaa.

Entäs sitten toinen luokka! Voi jestas mikä harppaus on taas tapahtunut vuodessa. Koulureppu painaa jo monta kiloa, kirjoja ja vihkoja on vaikka kuinka monta ja läksyjä välillä niin paljon että olen itsekin ihan poikki niiden tekemisen jälkeen. Nolottaa ehkä vähän myöntää, mutta tarkistaessani Kaapon matikanläksyjä pitää minun itse turvautua välillä lunttaamiseen – niin vaikeita ne ovat jo nyt!

Kaapo on luonteeltaan todella rauhallinen tyyppi, mutta hänellä on taipumusta välillä uppotua omaan mielikuvitusmaailmaansa. Olemme siitä onnekkaita, että myös tällaista oppilastyyppiä osataan koulumaailmassa nykyään arvostaa ja kaikille oppilaille pyritään löytämään ne ovat toimivat tavat oppia. Uskon että monipuolinen ruokavalio ja oppimista tulevat vitamiinit auttavat myös rauhallista lasta keskittymään olennaiseen.

Lapset ottavat oikein mielellään aivoaurinkonsa joka aamu ja he muistuttavat kyllä jos minä meinaan unohtaa antaa sen! Kätevää on se, että molemmat tärkeät vitamiinit löytyvät yhdestä samasta palasta, joita riittää yksi päivässä. Syön itsekin välillä itse geelipalan, ne maistuvat oikeasti hyvältä!  D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja kalaöljyn sisältämä DHA-rasvahappo ylläpitää normaalia aivotoimintaa ja näkökykyä. Vitamiineja voi ostaa apteekista.

Mihin asioihin lapsesi kaipaa erityistä apua keskittymisen osalta? Vastaa alle ja voita vuoden vitamiinit! Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan Minisun Junior – vitamiinipaketin, jonka arvo on 60 euroa. Arvonta päättyy 20.10.


MITÄ TEHDÄ SYYSLOMALLA –
KAHDEKSAN VINKKIÄ KOKO PERHEEN YHTEISEEN TEKEMISEEN HELSINGISSÄ

12/10/2017

Ensi viikolla pääkaupunkiseudulla alkava syysloma saattaa aiheuttaa monelle tenkkapoon, että mitäs sitä sitten tehtäsiin kun koulut ja eskarit ovat suljettuna. Osa lähtee syyslomalle mökille tai muualle reissuun, mutta aika moni tuntuu kuitenkin jäävän ihan vain kotiin. Kokosinkin kahdeksan kivaa paikkaa ja tekemistä koko perheelle. Näitä vinkkejä voi toki hyöndyntää hyvin myös muulloinkin!

LUONNONTIETEELLINEN MUSEO

Luonnontieteellinen museo on lasten ja aikuisten suosikki, jonka viisi pysyvää näyttelyä kertovat Suomen luonnosta, maailman luonnosta, elämän historiasta, luista sekä ilmaston muutoksesta. Syyslomaviikolla museossa järjestetään myös opastettuja dinokierroksia joka päivä klo 11 ja 14. Lippujen hinnat alkaen 6 eur, vapaa pääsy alle 7-vuotialle.

LASTEN KAUPUNKI

Kapungin hauskin museo löytyy Senaatintorin laidalta. Lasten kaupungissa pääsee tutustumaan esimerkiksi siihen millaista oli ennenvanhaan koulussa, autenttiseen 70-luvun mummolaan sekä tutkailemaan omastakin lapsuudesta tuttuja leluja. Ykköskerroksessa lapset saavat leikkiä, kokeilla rooliasuja tai vaikkapa pitää teatteriesityksen. Vapaa pääsy.

LINNANMÄEN VALOKARNEVAALIT

Upeilla valoteoksilla koristeltu huvipuisto on pimenevissä syysilloissa hieno näky. Toki laitteissakin voi käydä, mutta monelle riittää ihan pelkkä ihmettely ja hattaran syönti tihkusateessa. Valokarnevaaliviikoilla on huvipuistoissa myös kaikenlaista ohjelmaa ja kauden päättää perinteinen ilotulitus. Nyt on myös viimeinen tilaisuus käydä legendaarisessa Vekkulassa ennen kun se puretaan! Vapaa pääsy.

SUOMENLINNA

Moni pitää Suomenlinnaa kesäkohteena, mutta sään mukaan varustautuessa se on upea paikka myös muina vuodenaikoina. Erityisesti vahojen linnoitusten sisällä kulkevat käytävät tuntuvat sumuisessa syysäässä entistä jännittävämmiltä kulkea (muista taskulammpu!), mutta myös meri näyttää saarelta katsettuna huikean hienolta. Vapaa pääsy, lauttamatka HSL:n sisäisen hinnaston mukaan.

KRUUNUVUOREN HYLÄTYT HUVILAT

Mystinen hylätty vanha huvila-alue löytyy Itä-Helsingistä, Kruunuvuoresta. Metsän keskeltä löytyy, joskus hulppeina seisoneita, ränsistyneitä ja graaffiten maalattuja huviloita. Kruunuvuori on samanaikaisesti jylhä, kaunis ja surullinen muistomerkki entisajan huvilakulttuurista. Paikalle on kaavoitettu uusi asuinalue, joten nyt alkaa olemaan viimeiset hetket päästä tänne aavemaiseen paikkaan. Läheltä löytyy myös valotaideteokseksi muokattu Öljysäiliö 468, joka hohtaa iltaisin ja öisin punaisen ja valkoisen väreissä. Varustaudu hyvillä kengillä ja seikkaulumielellä. 

RIVIERA KALLIO

Helsingin kiinnostavin elokuvatetteri löytyy nykyisin Kalliosta. Rivierassa leffoja voi katsella mukavasti sohvilla ja nojatuoleilla loikoillen, myös baari on avoinna koko leffan ajan ja sieltä saa pikkupurtavaa poppareista ja porkkanatikuista nachoplatteihin ja tapaksiin. Lapset voi halutessaan jättää elokuvan pariin ja käydä itse sillä aikaa vaikkapa viinilasellisella ravintolan puolella. Syyslomaviikolla ohjelmistosta löytyy ainakin koko perheelle sopiva My Little Pony. Liput alk 10 eur.

ALLAS SEA POOL

Kauppatoriin kupeeseen viime vuonna rakennettu Allas Sea Pool-merkikylpylä on kivaa vaihtelua iäinikuisille uimahalleille. Ulkoa löytyy sekä meriveden että makean veden altaat, lämittettynä sekä kylmänä. Lasten allas lämpenee 27 asteeseen saakka. Uintielämyksen kruunaa tietysti sauna ja uinnin jälkeinen kahvilassa käynti uimareita katsellen. Lipujen hinnat alkaen 6 eur, alle 3-vuotaat ilmaiseksi. 

ANNANTALON NUKKETEATTERI

Syyslomaviikolla lasten taidekeskus Annantalossa tapahtuu kaikenlaista. Vapaita paikkoja näytti olevan ainakin vielä Fillariteatterin Reetta Niemelän Makkarapiruetti-kirjaan pohjautuvaan nukketeatteriesitykseen. Esitys sopii kaikenikäisille, vapaa pääsy (vaatii ilmoittautumisen).


LEMPIKAMERAT VERTAILUSSA

4/10/2017

Kaupallinen yhteistyö – Olympus

Lähes viikoittain minulta kysytään kamerastani sekä objektiiveista joilla kuvaan. Kun kohta seitsemän vuotta sitten aloitin bloggaamisen, keskityin jo heti silloin vahvasti myös kuviin. Erona kuitenkin että kuvasin silloin kännykällä ja pikkuisella pokkarilla. Koen että olen aina omanut jonkinlaisen visuaalisen silmän ja osannut edes jotenkutuen nähdä että mikä kuvissa toimii. Edistystä tässä vuosien varrella on tapahtunut kuitenkin huimasti. Tietysti siksi että olen kuvannut lähes päivittäin ja itse opin ainakin parhaiten tekemällä, mutta toki myös siksi että kuvauskalustoni on nykyään huippuluokkaista.

Olen tehnyt ensimmäisen blogiyhteistyöni Olympuksen kanssa ehkä reilu neljä tai viisi vuotta sitten. Koko blogiurani aikana olen myös kuvannut ja testannut oikeastaan kaikkien merkkien järkkärit ja uutuudet, mutta silti aina palannut Olympukseen. Ja tarkemmin sanottuna heidän OM-D kameraan.

Olympuksen PEN-kamera on monelle varmaankin tutumpi. Moni aloittaa sillä, sillä se on todella laadukas mutta hyvin helppokäyttöinen sekä edullinen. Itse taas siirryin isosta järkkäristä vain samanlaiseen versioon, mutta mikrokokoiseen. Itselleni oli tärkeää että kamerassa oli kaikki normaaliltakin järjestelmäkameralta vaatimani ominaisuudet, mutta samalla se oli tosi helppo ja kevyt ottaa joka paikkaan mukaan. Samalla innostuin valokuvauksesta ihan uudella tavalla, kun kameraa jaksoi kantaa kaulassa vaikka koko päivän.

Jos teistä joku miettii PEN:istä siirtymistä OM-D:en tai harkistee jomman kumman kameran ostamista, niin nyt kannattaa pitää korvat höröllä. Kerron kameroiden erosta ja postauksen lopussa on vielä todella huikea tarjous molempiin malleihin.

Jos pistetään PEN ja OM-D ei sinänsä voi laittaa vastakkain, sillä molemmat ovat tosi hyviä kameroita. Kuvanlaatu ja peruskuvausominaisuudet molemmissa kameroissa ovat samat. OM-D:ssä on kuitenkin muutamia ominaisuuksia enemmän, jonka vuoksi se on minun valintani.

OM-D:ssä on kaksi säätörullaa PENin yhden sijaan, jolloin valotuksen säätäminen on huomattavasti nopeampaa ja kätevämpää. OM-D:ssä on myös isoista järkkäreistä tuttu etsin, eli kuvata voi myös sen kautta – ei pelkästään näytöstä katsomalla. Tämä on hyvä vaikkapa kirkkaassa auringonpaisteessa, jolloin näyttöä ei näe hyvin. Omasta mielestäni etsin nyt vaan kuuluu kameraan, ja vaikka olenkin oppinut kuvaamaan näytön kautta, on se kiva olla olla olemassa – edes varmuuden vuoksi.

OM-D:llä pystyy halutessaan kuvata myös täysin äänettömästi, ilman sitä sulkimen naksahdus-ääntä. Tämä on kiva ominaisuus vaikkapa häissä tai muissa juhlissa kuvatessa, jossa ei haluta tilanteen häiriintyvän kameran äänestä.

Molempiin malleihin pystyy toki myös vaihtamaan objektiiveja ja samat objektiivit käyvät molempiin malleihin. Eli jos mietit vaikka PENin päivittämistä OM-D:hen niin linssejä voi silti edelleen käyttää uudessakin kamerassa.

Itse kuvaan suurimmaksi osaksi Olympuksen 45mm objektiivilla. Kerroinkin kesällä kirjoittamassani postauksessa enemmän näistä eri objektiiveista sekä vinkkejä kuvaamiseen. 45 millinen linssi on ihana valovoimainen ja se on pelastanut monta pimeää talvista päivää, kun olen ollut ihan varma ettei kuvia saa otettua. Tällä on on mielestäni paras ottaa henkilökuvia sekä yksityiskohtia, linssillä saa helposti kuvan sommiteltua niin että tarkennus on yhdessä kohtaa ja muu kuva jää kivan sumeaksi.

Laajempiin kuviin, kuten vaikka sisustuspostauksiin, käytän Olpympuksen 25mm objektiivia. Siinä on hyvin samat ominaisuudet tuon 45 millisen kanssa, mutta kuva-alue on laajempi. Kesällä sain käyttööni myös elämäni ensimmäisen macro-linssin, eli 30mm. Tarkkojen lähikuvien lisäksi olen oppinut että silläkin voi kuvata vähän laajempiakin otoksia. Ja se tässä valokuvauksessa minusta onkin parasta – kokeilla ja oppia uutta.

Mielettömän kauniin syksyn kunniaksi Olpympus tahtoi tarjota teille huomattavat alennukset uuden kameran ostoon. Jos siis uusi kamera tai vaikkapa PENin päivitys on ollut mielessä, niin tässä on hyvä tilaisuus siihen. Tarjous on voimassa vain sunnuntaihin 8.10. asti.

Olympuksen nettikaupassa käyttämällä koodia ”OMDjaPEN” saat seuraavat alennukset sekä ilmaiset toimitukset:
OM-D E-M10 Mark II -kamera -15%
PEN E-PL8 –kamera -15%
25mm f1.8 –objektiivi -20%
45mm f1.8 –objektiivi -20%
30mm Macro-objektiivi -20%

Postauksen kuvat otettu OM-D E-M10 kameralla ja 45mm/F1.8 linssillä


HULK-SMOOTHIE

22/08/2017

Kaupallinen yhteistyö Hasbro Marvel Titan Heron kanssa

Supersankarit syövät kuulemma proteiinipatukoita ja pinaattia, jotta jaksavat taistella. Hurjin supersankari on Hulk kun se suuttuu. Ja jos minä olisin supersankari, olisin vaate-nainen jolla  olisi muodikkaat vaatteet ja  aseena heitettävät henkarit. Näin ainakin lasten mielestä eikä minulla ole oikeastaan noihin mitään poikkipuista sanottavaa.

Saamistamme uusista Hasbro Marvelin Titan Hero toimintafigureista inspiroituneena valmistimme iltapalaksi hurjaa Hulk-smoothieta. Kaapon ja Elviksen lisäksi keittiössä apunamme olivat Kapteeni-Amerikka, Thor, Rautamies, Spiderman sekä tietysti itse Hulk. Kyseiset Marvelin hahmot ovat olleet poikien leikeissä mukana niin kauan kun muistan, välillä he tykkäävät pukeutua itse supersankareiksi ja välillä sitten taas taistellaan leluilla.

Nuo figurit ovat ehdottomasti ne lempparilelut jotka pojat ottavat kerta toisensa jälkeen mukaan eskariin ja kouluun. Usein kun muillakin kavereilla on saman tyylisiä leluja mukana, joten leikit ovat varmasti kivat. Lisäksi nuo ovat kivan kokoisia, mahtuvat reppuun, mutta ovat sen verran kookkaita etteivät häviä tai unohdu kovin helposti.

Meillä koko perhe tykkää suurimmasta osasta kasviksista, lapsille maistuu muunmuassa hyvin erilaiset salaattit ja onnekseni he ovat myös melko ennakkoluulottomia ainakin maistamaan kaikkea uutta. Toki on myös kasviksia joista he eivät niin välitä, mutta kun ”supersankaritkin syövät näitä jotta lihakset kasvaa”-kortin ottaa esiin, niin saa ainakin muutaman haarukallisen alas.

Me kasvatimme kasvimaallamme lehtikaalia ja sipsien lisäksi päätimme tehdä siitä smoothieta. Hulk-smoothien pitää toki olla virheää, joten valitsimme sinne kaupan hevi-osastolta kaikkea mitä ajattelimme muutenkin supersankareille maistuvan. Tässä teillekin ohje herkulliseen välipalaan:

HULK-SMOOTHIE

3 isoa lehtikaalin lehteä
2 vihreää omenaa
2 päärynää
1 avocado
1 limen mehu
1 kiivi
ripaus inkivääriä
loraus appelsiinimehua
hunajaa

Leikkaa lehtikaaleista ranka pois ja silppua pieneksi, kuori ja pilko muut hedelmät ja pistä kaikki pyörimään blenderiin, lisää joukkoon halutessasi jäitä. Valmis!


BACK TO SCHOOL

17/08/2017

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ ELLOS – TAKAISIN KOULUUN

Viime viikolla havahduin siihen, ettei perheeseemme kuulu enää yhtään päiväkoti-ikäistä lasta! Kaapo aloitti toisen luokan ja Elvis siirtyi eskariin, joka sekin järjestetään läheisellä koululla. Se että lapset tuntuivat venähtäneen kesän aikana pituutta noin metrin, ei ollut vain mikään mielikuva, vaan totta tosiaan – kevään kumpparit tuntuivat puristavan ja takeissa oli ihan liian lyhyet hihat.

Syksyt ovatkin usein sitä aikaa kun loman jäljiltä yritetään palata takaisin ruotuun ja keksiä päälle jotakin muuta kun sandaaleita ja shortseja. Lapsiperheissä täytyy syksyn tullen tehdä paljonkin erilaisia hankintoja ja niihin palaa yllättävänkin paljon rahaa. Kaupallisessa yhteistyössä Elloksen kanssa hyödynsin itse heidän tarjoustaan, jossa KAIKISTA lasten vaatteista ja tarvikkeista saa 25% alennuksen ja tilasin kaikkea kalsareista sukkiin ja sormikkaisiin, kumisaappaista eskarireppuun ja kurarukkasista collegeasuihin.

Elloksen nettisivut ovat mielestäni tosi helppokäyttöiset. Minusta on ihana aina kun sivuilla on mahdollisimman paljon erilaisia hakuvalintoja, jotta laajasta valikoimasta on helpompi ja nopeampi löytää juuri minua kiinnostavat tuotteet. Valikoima tosiaankin on ihan hurjan suuri ja siksi on kiva kun tuotteita voi etsiä tuotekategoiroitten lisäksi koon, värin tai vaikkapa merkin perusteella.

Toimitustavaksi valitsin expressin sijasta ihan tavallisen toimituksen ja sain onneksi myös valita paketin noutopaikan läheiselle kaupalle kaukana sijaitsevan postin sijaan. Paketti tuli muutamassa päivässä ja ilmoitus sen saapumisesta tekstarilla. Sen verran olisin voinut etukäteen miettiä, etten olisi lähtenyt hakemaan jättimäistä pakettia pyörällä kun minulla oli jo valmiiksi edellisen viikonlopun yökyläilytavarat mukanani… Mutta hienosti lopulta selvisin kotiin kaikkien tavaroideni kanssa.

Nyt kun molemmat lapset ovat päivisin koulumaailmassa asettaa se uudenlaisia haasteita myös pukeutumiseen. Nimittäin meillä koulussa tai eskarissa ei ole omia lokeroita tai naulakoita joihin voisi jättää vaikkapa sadevaatteet tai kumpisaappaat. Joka päivä repussa täytyy kuljettaa edestakaisin kaikki sen päivänä tarvittavat tavarat. Ulkovaatteiden on siis sovelluttava kaikenlaiseen säähän, mutta niissä pitää toki olla myös olla ja leikkiä.

Tilasinkin ihan tavallisten vuorellisten kumpisaappaiden lisäksi tuollaiset vähän nilkkurimaiset saappaat, jotka ovat vähän kevyemmät jalassa ja joilla on kivempi olla myös silloin kun ei sadakaan. Ekaa kertaa päätin testata myös sadetakkia jossa on sisällä fleecevuori. Eli silloin rankkasateella ei tarvitse mitään erillistä takkia, vaan vain tuo yksi riittää. Koululaiselle, jonka pukeutumista koululla ei kukaan valvo tuollainen voisi olla aika passeli, vai mitä luulette?

Jos syksyn tai tulevan talven hankintoja on vielä tekemättä, kannattaa kurkata Elloksen sivut ja hyödyntää vielä tuo vähän aikaa voimassa oleva 25% alennustarjous! En ole itse aiemmin oikeastaan katsellut edes Elloksen lastenvaatteita sillä silmällä, mutta siellä olikin etenkin tuollaisia kivoja perus vaatteita tosi paljon.