













Pojilla on uusi lempileikki, taistelu aaltoja vastaan. Kuvat puhukoon puolestaan. Leikin nimittäin itsekin tänään tätä ja olen ihan kuitti.














Pojilla on uusi lempileikki, taistelu aaltoja vastaan. Kuvat puhukoon puolestaan. Leikin nimittäin itsekin tänään tätä ja olen ihan kuitti.










Onnistuneen loman merkki taitaa olla ainakin se, ettei ole mitään käsitystä että mikä päivä on tai kuinka monta päivää on reissussa ylipäätään ollut. Pää on niin pumpulia, etten vaan mitenkään keksinyt edes otsikkoa tälle postaukselle. สวรรค์ tarkoittaa google-kääntäjän mukaan ”paratiisi tai paratiisissa”.
Me saavuimme tänne paratiisiin sunnuntai-itapäivällä, 26 tunnin matkustamisen jälkeen. Vaikka reissu oli pitkä ja rankka, suoritettiin se kunnialla, ilman minkäänlaisia hermoromahduksia. Pojat ovat mitä mahtavinta matkaseuraa. On ollut muutekin ihana seurata poikien iloa ja innostusta ihan kaikesta täällä. Meidän majoituspaikka on ihan mieletön, ranta on ihan mieletön ja tämä tropiikki ympärillämme sekin ihan mieletön.
Olenkin kuvaillut meidän päiviä ig-storysin puolelle, kuvia on jostain syystä tullut räpsittyä vähemmän. Tässä jotain ekojen päivien kännykkäkuvia. Kannattaa siis ottaa storysit seurantaan, mutta pyrin kyllä myöhemmin kirjoittelemaan lisää reissustamme myös tänne blogiinkin.
Meidän päivät ovat kuluneet lähinnä rannalla ja altaalla, ollaan käyty vähän myös tuolla pääkadulla ja äsken tehtiin vähän pidempi reissu tuonne kylän keskustaan. Todella leippoisaa menoa siis. Perjantaina lähdetään päiväksi kiertelemään saaria ja vaihdetaan majapaikkaa. Tämä nykyinen on ollut niin ihana etten kyllä haluaisi lähteä!
Varasin nimitäin majoituksen kahdesta eri paikasta, sillä ajattelin että saatettaisiin kyllästyä muuten. Toivottavasti myös toinen paikka ylittää odotukset, kuten tämän paikan kanssa kävi. Reissun viimeiset kolme päivää ajateltiin viettää Bangkokissa, mutta tekee kyllä tiukkaa jättää tämä paratiisi. Katsotaan nyt mihin ratkaisuun sitä lopulta päädymme!






Terveiset täältä Dohan hulppean hienolta lentokentältä, tosi hauskan, pelkästään kuparista rakennetun lasten leikkipan nurkasta. Meillä on tässä kolmisen aikaa luppoaikaa ennen seuraavaa lentoamme, joten ehdin hienosti esitellä edes näin pikaisesti poikien uudet aurinkolasit.
Ihastuin alkuvuodesta näihin Ranskalaisiin Izipizi-merkkisiin aurinkolaiseihin, jotka bongasin Ombrellinon myymälästä. Mietin koko kevään ja kesän niiden ostamista pojille, mutta päädyin aina samaan lopputulokseen – en viitsi ostaa kalliita laseja lapsille, sillä ne häviävät tai menevät rikki aina ihan liian nopeasti.
Eilen vetäisin kuitenkin itselleni kuviteellisen litsarin poskelle. Lasten näön suojaaminen ei todellakaan ole sellainen asia jossa venytetään penniä. Juoksin sitten kaiken pakkaushulinan välissä keskustaan hakemaan laseja ja onnekseni Ombrellinoosta löytyi se samat malli, joita olin viime keväänä ihastellut. Hintakin oli ihan naurettavan pieni verrattuna siihen, että olin lasit jättänyt aiemmin ostamatta, mutta puolustuksena olin kuullut hinnan ekalla kerralla melko yläkanttiin väärin. Hintaa nillä oli siis alle 30 euroa kappale.
Izipizi ei ole minulle entuudestaan tuttu merkki, mutta olen kuullut sen olevan laadukas ja suosittu merkki etenkin Keski-Euroopassa. Lasten aurinkolasit ovat usein aika rumia ja omaan makuuni aivan liian värikkäitä. Tältä merkiltä löytyy kauniin klassisia malleja, kivoissa väreissä – myös silmälaseja sekä laseja aukuisille. Tässä Junior-mallissa on 100% uv-suoja sekä kumiset ja joustavat sangat. Joustavuuden, ajattoman mallin sekä muutenkin laadukkaan yleistuntuman takia uskon että tässä on pitkän käyttöiän lasit. Kunhan ne eivät vaan joudu hukkaan!
Ja ennen kun joku ihmettelee, kyseessä ei ole yhtistö, olen vaan tosi fiiliksissä kun pojilla on vihdoin hyvännäköiset laadukkaat aurinkolasit. Olivat muuten itsekin todella tyytyväisiä, Kaapo valitsi nuo tummemat ja Elvis nuo sinertävät.
Me jatketaan nyt matkaa, pojat ovat saaneet kuluttaa edergiaansa juoksentelemalla hikipäässä ja tämä välilasku olikin tosi hyvä veto. Suunnitelmissa meillä olisi nukkua koko seuraava lento, tai ainakin niin paljon kun mahdollista, jotta pääsisimme paremmin uuteen rytmiin kiinni. Huomiseksi olen ajastanut herkullisen tulevaan isänpäivään liittyvän postauksen ja palailen paremmin sitten kun olemme kotiutuneet päämääräämme.












KAUPALLINEN YHTEISTYÖ – SERLA
Vaikka kukkurallaan olevasta tiskipöydstämme ja petaamattomasta sängystäni ei uskoisi, minulla on melko tarkat siivousrutiinit. Perjantaisin on aina siivouspäivä, lakanat vaihdetaan joka toinen viikko ja kuukauden välein meillä käy siivooja. Kodin huollossa noudatan mummini neuvoa: sotkuista saa olla, mutta ei likaista. Roiskeita ja tahroja siis pyyhitään päivittäin ja kuivineet riisit imuroidaan tarvittessa ruokapöydän alta, mutta muuten tavarat saatavat olla melkoisen hujan hajan siivouspäivien välissä.
Viikottaisessa siivouksessa minua ärsyttääkin eniten tavaroiden paikalleen laitto, mutta itse kodin puhdistukseen ei sitten menekään kauaa aikaa, kun arkiset pikaputsaukset tapahtuvat rutiinilla. Myös lapset otan nykyään mielelläni mukaan siivoukseen ja he tekevätkin pikku askareita yleensä enemmän kun innoissaan.
Kaupallisessa yhteistyössä lähdin testaaman yhdessä teistä lukijoista koostuvan testiryhmän mukana Serlan siivousta helpottavia tuotteita. Näistä itselleni tutuin tuote olikin Serlan kätevät siivousliinat, joiden nimeen vannon juurikin sellaisessa tehokkaassa pikasiivouksessa.
Kosteat siivousliinat ovat mielestäni parhaimmillaan kylppärin kaikilla pinnoilla, keittiössä sekä pölyjä pyyhkiessä. Etenkin kylppärin siivouksessa kyseessä on loistotuote, sillä silloin ei tarvitse erikseen rättejä tai pesuaineita ja siivous tuntuu mielestäni silloin hygieenisemmalta. Lisäksi liina on vahva, se kestää hankausta ja sitä voi tarvittessa huuhdella välissä. Lavuaarin ja hanan lisäksi näillä saa muuten myös lenkkarit hohtaviksi käden käänteessä.
Talouspapereita löytyy nykyisin kaupan hyllystä monenlaisia, moneen eri tarkoitukseen. Laajan paperivalikoiman tarkoituksena onkin auttaa siivouksessa erilaisten täsmätuotteiden avulla. Perinteien talouspaperirulla ajaa meillä usinmiten sevetin ja rätin virkaa ruokapöydässä. Samalla arkilla pyyhitään niin suut kun pöydälle läikkynyt juomakin. Uudessa Serlan Design -kuvioitu talouspaperissa on joka rullassa erilainen kiva kuviointi. Oma suoskkini on harmaat pilkut ja mielelläni pidänkin noin hauskan näköistä rullaa esillä pöydällä.
Keittiössä lieden lähettyvillä toimii sitten taas paremmin Kätevä – taitellut paperiarkit. Ruokaa laittaessa likaisilla käsillä saa pakkauksesta nappaistua helposti yhdellä kädellä arkin, likaamatta muita papereita. Näppärän kokoiseen pakettiin on saatu mahdutettua kahden ja puolen talouspaperirullan verran arkkeja.
Myös ikkuna ja lasipintojen puhdistukseen löytyy oma toimiva tuote, nimittäin Lasi ja Peili siivousliina. Tavalliselta talouspaperilta näyttävä rulla on koostumuseltaan paksumpaa eikä nukkaa ollenkaan, joten se toimii loistavasti lasinpesunesteen kanssa kiiltävien pintojen, kuten peilien ja ikkunoiden puhdistukseen ja on silti biohajoava.
Muut testiryhmäläiset kertoivat siivoavansa yleensä myös joka päivä vähän ja paremmin sitten noin kerran viikossa. Mikä hauskinta, myös nämä edellämainut suosikkituotteeni valikoituivat heidän suosikeikseen. Vähän vähemmälle käytölle meillä kaikilla tuntui jäävän Serlan XXL papripyyhe, joka on suuniteltu kovempaan käyttöön, kuten autotalliin, remontteihin, puutarhaan tai muihin korjaustöihin.
Näen kyllä että meidänkin siivous/työkalu/remonttikaapissa tälle on paikkansa, vaikka paperia ei tulekkaan arjessa yhtä useasti tarvittua. Sain testiryhmäläiseltä hyvän vinkin käyttää paperia myös nahkakenkien lankkauksessa – toimii! Keväällä tämä on hyvänä apuana varmasti myös pyörää huoltaessa tai jos joskus vihdoin saaan aikaiseksi jatkaa keittiön tuolien kunnostus -ja maalausoperaatiota.
Tärkeää minulle on myös että tuotteissa on huomioitu ympäristö. Serla-tuotteissa käytetään ensikuitua ja keräyspaperista saatavaa uusiokuitua. Kaikki valmistus tapahtuu ympäristöä kunnioittaen, ympäristövaikutukset tarkasti huomioiden ja kestävää kehitystä edistäen. Tästä on merkkinä myös Serlalle myönnetty Pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki.
Näiden siivoussuositusten lisäksi Serla arpoo neljän tunnin kotisiivouksen! Osallistuaksesi arvontaan, käy tekemässä Serlan leikkimielinen testi, jossa voit testata millainen siivooja olet.
Kuinka usein teillä muuten siivotaan? Osallistuvatko lapset mukaan siivoukseen?















Kaupallinen yhteistyö – Reima
Me olemme siinä mielessä aktiivinen perhe että liikumme lähes kaikkialle kävellen tai pyörällä. Kaapon jalkapalloa lukuunottamatta meillä ei kuitenkaan ole säännöllisiä liikunnallisia harrastuksia, mutta hyötyliikuntaa sitäkin enemmän.
Uusien suositusten mukaan lasten tulisi liikkua päivässä reippaasti vähintään kaksi tuntia, ja sen lisäksi päivässä tulisi olla vielä muuta aktiivista toimintaa. Pojat saivat Reimalta alkuvuodesta käyttöönsä aktiivisuussensorit, joilla voimme mitata lasten päivittäistä liikuntaa. Sensoreiden mukaan aktiivisuutta onkin ollut kuudesta kahdeksaan tuntiin päivässä, eli mielestäni oikein hyvin.
Lapsista huomaa kyllä jos vaikkapa sadepäivänä ollaan oltu liikaa kotona tai jos iltapäiväkerhossa on ollut pelipäivä. Lapset ovat silloin paljon levottomampia ja toisaalta samaan aikaan vaikuttavat väsyneiltä ja kiukkuisilta. Niinä päivinä kun itse ei huvittaisi lähteä poikien kanssa ulos, muistutan itselleni miten paljon paremmin loppupäivä kuitenkin menee kun lapset saavat purkaa ylimmäristä energiaansa ja itse taas saa lisää puhtia iltaan saakka. Siitä syystä jokapäiväinen ulkoilu onkin ihan ehdotonta. Pahimpiin rankkasadepäiviin ollaan kehitelty kotiin sitten erilaisia temppuratoja tai lähdetty vaikka sisäliikuntaleikkipuistoon.
Lapset saavat arkena ihan hyvin liikuntaa jo ihan vain eskari -ja koulupäivien aikana. Olen tosi iloinen että niihin ollaan kiinnitetty oikeasti huomiota. Koulussa harvoin pönötetään pulpetin ääressä, kuten meillä ennenvanhaan, vaan jopa tuolien tilalle on hankittu erilaisia keinuvia tai pomppivia istuimia ja palloja. Välitunteihin on keksitty paljon erilaista tekemistä, vanhemmat oppilaat leikittävät pienempiä ja isosta varastosta voi käydä lainaamassa erilaisia ulkovälineitä peleihin. Samoin eskarissa liikutaan paljon niin sisällä kun ulkonakin, sekä retkeillään paljon läheisessä metsässä.
Matkat kouluun ja kauppaan kuljemme kävellen ja matkalla saa ehdottomasti kiipeillä ja leikkiä. Onneksemme myös meidän piha soveltuu ihanasti erilaisiin leikkeihin, lapset on huomioitu siellä hyvin ja muutenkin tilaa riittää jos jonkinmoiseen leikkimiseen ja seikkailuun. Meidän läpitalon asuntoa taas pääsee juoksemaan ympäri ja lapsethan rakastavat sitä. Näistä syistä en siis pode syyllisyyttä säännöllisten liikuntaharrastusten puutteesta, sillä tiedän lasten olevan tarpeeksi aktiivisia ja saavan myös sitä vähän hikisempää liikuntaa päivittäin.
Aktiiviset lapset tarvitsevat tietysti myös sääoloihin sopivat vaatteet, jotka päällä on helppo kiipeillä, juosta ja remuta. Vanhempana sitä tahtoo vaatteilta myös laatua, sillä lapset tosiaan nuohoavat joka paikan. Kaupallisessa yhteistyössä saimme valita Reimalta talveen sopivat vaatteet.
Reiman ulkovaatteet ovat tunnetusti hyviä ja valikoima onkin niissä todella kattava. Päädyin tilaamaan pojille Reimatec+ untuvatakit. Parka-mallinen takki sopii ulkonäkönsä ansiosta kivasti myös kaupungille, mutta hyvien teknisten ominaisuuksiensa vuoksi se on ihan loistava kovempaankin talvikäyttöön. Hupuissa on irroitettava karvareunus, joka on tosi hyvä lumituiskussa. Tuulenpitävästä ja hengittävästä materiaalista valmistettu takki on myös täysin vedenpitävä. Elvikselle valitsin tuon kauniin murretun oranssin sävyn ja Kaapon takin taas tyylikkäässä mustassa värissä.
Pakkaskelejä odottelee myös tekniset toppahousut henkseleillä, mutta toistaiseksi ulkohousujen virkaa täyttävät nuo ihan mahtavat lämmittävät Trick-farkut. Meillä oli keväällä samalla Thermolite-tekniikalla valmistetut farkut päinvastaisella, viilentävällä ominaisuudella. Näissä lämmitävvissä farkuissa kankaan sisäpuoli tuntuu käteen samettisen pehmoiselta ja sen tekniikka siirtää kosteuden pois iholta pitäen sen lämpimänä. Farkkujen malli miellyttää kovasti vaativaa silmääni jonka lisäksi ne ovat joustavuutensa ansiosta mukavat jalassa.
Myös teknisiä kenkiä löytyy Reiman valikoimista erilaisia. Kaapon kengät ovat lämpimät ja vedenpitävät Wheater-tennarit, joiden päällinen on pääosin tyylikästä nahkaa. Kenkien vedenpitävä välikalvo ja tekstiiliturkisvuori pitävät jalat lämpiminä ja kuivina. Elviksen kengät taas ovat Reiman klassikot, Patter Washit, jotka nekin sekä veden -että pesukoneenkestävät. Tarrat helpottavat kenkien pukemista. Kuten kaikissa Reiman vaatteissa, myös kengissä on todella hyvät ja turvalliset heijastimet.
Lasten monipuolinen liikunta ja aktiivisuus on siis tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta, mutta olisiko teillä antaa vinkkejä arkiliikunnan lisäämiseksi? Kertokaahan alle kommentteihin, miten teillä liikutaan ja osallistutte samalla 200 euron Reiman lahjakortin arvontaan. Palkinto arvotaan kaikkien kommentoijien kesken ja arvonta päättyy 24.10.
Reimalla on käynnissä myös ihan mahtava aktiivisuuteen kannustava Kidventure-liikuntahaaste. Haasteen tarkoituksena on kannustaa liikumiseen ilmoittamalla päivän liikuntatunnit ohjelmaan ja osallistumalla samalla viikkopalkintojen arvontaan. Pääpalkintona kaikkien osallistujien kesken arvotaan koko perheen seikkailuloma Rukalle.