KAMALAN RAKKAAT

24/07/2020

Mikähän siinä on, että kun pitkään toivoo saavansa vähän omaa aikaa, yksin oloa kotona, mahdollisuutta siivota niin ettei joku kokoaajan kulje perässä sotkemassa uudestaan, liian myöhään sarjan parissa valvomista ilman pelkoa liian aikaisesta aamuherätyksestä tai siitä, että voisi viettää vain vanhempien lasten kanssa välillä aikaa ihan vain heidän ehdoilaan ja ikätasonsa mukaisesti. Niin silloin, jo heti ensimmäisen itsekseen vietetyn vuorokauden jälkeen sitä alkaa ikävöimään ja kaipaamaan. Yhtäkkiä se arjen sirkus ja hulina, ajoittainen kaaos, verhoutuu mielessä vaalenpunaiseen hattaraan ja sillä kauan odotetulla yksinolonhetkellä tuntuu, ettei mitään muuta haluakkaan yhtä paljon kun sen normaalin hulabaloon takaisin kotiin.

Naurattaisi, jos ei itkettäisi ikävästä (okei, nyt perheen matkalla kotiin jo vähän naurraattaakin). Pitäisi varmaan ottaa ja antaa minibreikkejä vähän useammin, niin ei tulisi näin shokkina tämä napanuoran katkaiseminen koko perheeseen.


KESÄKUULUMISIA

10/07/2020

Arki-sarjassa julkaistaan vuoden joka viikolta arkisia tapahtumia, jotka ovat tallentuneet puhelimeen.
Viikot 27 & 28

Helteisen Hangon jälkeen ollaankin vietty vähän kylmempää ja märempää kesälomaa kaupungissa. Mutta oikeasti sekin on ollut aika ihanaa. Meillä ei ollut mitään etukäteissuunnitelmia, mutta yhtäkkiä olen huomannut, että joka päivä ollaan keksitty jotain kivaa tekemistä. Kunnia näistä retkistä kuuluu miehelleni. Olen iloinen, että olemme voineet tarjota lapsille kivaa kesälomatekemistä ja muistoja siitäkin huolimatta, että olemme olleet näinkin tiivisti kotona. Eipä sen tarvitse yhdessäoloa kummempaa juuri ollakaan.

Kesäkuulumisia viime viikoilta:

Ollaan tavattu vanhempiani pitkän tauon jälkeen
Pojat uivat hyisesessä altaassa
Kävin yksin aamu-uinnilla sateisella Stadikalla
Myy sai elämänsä ensimmäisen letin hiuksiin
Pottatreenejä ja palkintotarrojen keräilyä
Käytiin syömässä Jädelinon herkulliset jäätelöt
Löysimme kaverin suosituksesta upean (aution) rannan
Kerättiin koko perhe aivan innoissamme mustikoita metsästä
Ostin perheen monta vuotta toivoman leivänpaahtimen ja ollaan syöty paljon paahdettua leipää
Myy pääsi ekaa kertaa Lintsin laitteisiin (vankkuri, 2x autokaruselli & Pelle-rumpu)
Sateiden myötä allergiaoireetkin rupesivat väistymään

Vanhemmat arki-sarjan postaukset:
ARKI 1 & 2, ARKI 3 , ARKI 4,  ARKI 5, ARKI 6,  ARKI 7, ARKI 8,  ARKI 9,  ARKI 10,  ARKI 11,  ARKI 12,  ARKI 13 & 14, ARKI 15 & 16, ARKI 17 & 19, ARKI 20 & 21, ARKI 24,


TÄMÄN HETKEN SUOSIKIT

6/07/2020

RUOKA – MANSIKAT

Ostin viikko sitten kaupan edestä ”torimyyjältä” viiden kilon laatikon mansikoita (35eur) ja sen jälkeen syönyt niitä päivttäin jogurtin ja myslin kanssa, smoothiessa ja tottakai ihan vaan sellaisenaan. Olen monena vuonna pähkäillyt juuri sen oikean hetken kanssa ostaa pakkanen täyteen mansikkaa, niin kauan, että hinnat ovat ehtineet taas nousemaan. Nyt taisin osua juuri oikeaan hetkeen, sillä isossa laatikossa oli joukossa vain muutama huono marja. Laitoin pakkaseen mansikkaa niin paljon kun sinne mahtui ja herkkuani on tällä hetkellä jääkapissa puoliksi sulaneet mansikat ihan sellaisenaan.

TUOKSUT JA KOSMETIIKKA – CHAKRA-ÖLJY & SÄVYTTÄVÄ AURINKOSUOJA

Viimeisten vuosien aikana olen tullut heräksi voimakkaille tuoksuille ja lopetin kokonaan hajuvesien käytön viimeksi raskaana ollessani. Sen sijaan olen löytänyt eteeriset öljyt, joita en niitäkään kestä vahvoina, mutta öljyyn laimennettuna ne toimivat myös iholla antamassa vienoista tuoksua. Sain testiin aromaterapeuttista, chakraan tasapainoa tukevaa öljyä ja sarjan raikas sitruksinen Good Vibrations -öljy on ihanan piristävä kun sitä sipaisee aamulla vähän niskaan ja ranteisiin, lisäksi sitä voi käyttää vaikkapa diffuuserissa.

Toinen paljon käyttämäni tuote on niinikään saatu testiin, se on paljon kehutun Algamariksen sävyttävän, kasvoille tarkoitetun aurinkosuojan uusi vaaleampi sävy, teinte ivore. Aiempi sävy ei sopinut omille kasvoilleni, mutta tämä vaaleampi on just eikä melkeen. Se tasoittaa ihon sävyä, jättäen sen silti todella luonnolliseksi ja suojaa auringon säteiltä 30 SPF vahvuudella.

TEKEMINEN – PERHEPYÖRÄILYT

Olemme tänä kesänä pääseet ensimmäistä kertaa pöräilemään yhdessä koko porukka. Autottomana se tuo meille paljon uusia mahdollisuuksia mennä ja tehdä yhdessä. Nyt kun kaikki ovat valmiita kaupungin välillä aika vaarallisitakin tuntuville teille, olemme voineet pyöräillä yhdessä vaikkapa rannalle tai käydä muuten vaan yhdessä retkillä. Minäkin uskallauduin vihdoin ensimmäistä kertaa ajamaan taapero lastenistuimessa, jostain syystä olen jännittänyt sitä tosi paljon. Poikia kun kuljetin aina kätevästi laatikkopyörän kyydissä.

TRENDI – LANVENTELIN SÄVY

Tästä ei oikeasti ole ihan kovin kauaa, kun en vielä yhtään tykännyt laventelin sävystä. Sen kanssa kävi kuitenkin samoin kun aikoinaan culottes-housujen, eli kun väriä sitä tarpeeksi kauan kaikkialla huomasin yhtäkkiä olevani ihan huumaantunut siihen. Koska tiedostan kyseessä olevan kuitenkin ohi menevän trendi, olen haalinut tuota vaalean lilaa elämääni pieninä annoksia, kuten uuden kynsilakan ja bikineiden muodossa.

MUSA – LORENZ / KÄRLEKSLÅTAR

Löysin ruotsalaisen Lorenzin vuonna 2015 kun se esiintyi Flowssa (kuva sieltä). Keikka oli sen vuoden parhaimpia ja eritysen paljon tykästyin Kärlekslåtar-levyyn. Kuuntelin sen ihan puhki sinä kesänä. Ja varmaan seurvaavanakin. Nyt muutaman vuoden jälkeen muistin levyn ja se on aivan yhtä ihana kun silloinkin. Olen taas kuunnellut sitä paljon ja edelleen löydän siitä uusia juttuja, kertonee ehkä siitä että myös ruotsinkielentaitoni on vuosien aikana vähän kehittynyt.

KOTI – PARVEKE

Asensimme hiljattain parvekkeelle puiset lattialaudat ja kuten toivoimmekin, viihtyvyys nousi valtavasti. Suunnittelin partsin perälle sohvasysteemiä, mutta koska parveke on hyvin pieni, päädyimmekin ainakin toistaiseksi siihen, ettei sinne tule mitään suuria tai vaikeasti liikuteltavia kalusteita. Tämä kesä mennäänkin siis helposti siirrettävillä tyynyillä, patjoilla ja vilteillä, jolloin käyttötarkoitusta on helppo muunnella. Itse olen tykästynyt istumaan iltapäivä-auringossa siellä äänikirjaa kuunnellen.

KUKKA – RUUSU

Viime kesänä hullaannuin täysin päivänkakkaroihin, joita olin aiemmin pitänyt ehkä maailman tylsimpinä ja tavallisimpina kukkina. Tykästyminen niitä kohtaan ei ole laantunut, mutta kakkaroiden lisäksi olen tykästynyt myös toiseen, aiemmin ei niin lempikukkaan, ruusuun. Siinä on vain jotain nostalgista, kasarimaista – ja tuoksu!

EXTRA – PARAS LEIPÄ

Fazerin ja K-ryhmän kimpassa valmistama leipä, käsin leivottu ja kaupassa paistettu Kauppiaan Herkkuleipä, vei kieleni. Kauraleipä sisältää reilusti porkkaana ja punajuurta, se sisus on vielä monta päivää ihanan pehmeä ja mehevä, pinta täydellisen rapea.


LIFE IS A BEACH

12/06/2020

Joskus muutama vuosi sitten Elvis ilmotti, että isona hänestä tulee rantapummi. Hän ei tosin ihan silloin tiennyt mitä se tarkoittaa, mutta kertoi mielestäni hyvin hänen (kuten meidän muidenkin) suhtautumistesta ranta-elmään. Me olemme juuuri se jengi, jonka suuntaa rannalle heti aamusta kun siellä on vielä hiljaista ja lähtee kotiin iltapalalle.

Olin eilen yksin lasten kanssa rannalla lähes koko päivän – ja se oli yllättävän rentouttavaa ja ihanaa. Mehän olemme lomailleet aiemmin kolmisteen poikien kanssa moneen, moneen otteeseen Espanjassa ja rantapäiviä on kertynyt lukemattomia. Muistan että aluksi, heidän ollessaan 3 ja 1,5 vuotiaita, eivät kaikki hetket olleet niin kovin seesteisiä, mutta pikkuhiljaa niistä alkoi tulla sellaisia.

Rannalla ollessa me oleilemme. Makoilemme, luemme, rakennamme hiekkakakkuja, syömme eväitä, käymme uimassa, katselemme merelle, keräämme kiviä ja simpukoita, käymme ostamassa jäätelöä, pojat leikkivät keskenään ja joskus nukahdamme. Rakastan sitä, miten se on meidän yhteinen juttu, josta kaikki tykkäämme. Kukaan ei pitkästy tai kaipaa mitään muuta.

Tämä kesä on erilainen, sillä mukana on jälleen yksi lähes kaksivuotias taapero. Se tarkoittaa sitä, etten minä voi laskea katsettani (tai pyllyäni) hetkeksikään ja että hiekkaa on I H A N joka paikassa. Mutta ihanaa oli se, että Myy omaksui eilen heti meidän tyylimme oleilla rannalla. Hänen perässään ei tarvinnut juosta ja veti hän varjossa rattaissaan myös parin tunnin päikkärit.

Paras biitsipummi-jengi.


TOUKOKUUSSA

1/06/2020

– Ostin ihanat kesälenkkarit
– Kävin ensimmäistä kertaa melkein kolmeen kuukauteen keskustassa
– Meillä oli treffit ja kahdenkeskistä aikaa
– Katsottiin Westwordin kolmas kausi yhdessä päivässä
– Olin ainakin neljä kertaa pickinillä
– Hytisin kylmästä ja läkähdyin kuumuudesta
– Kesä alkoi
– Olin iloinen, etten ollut ikinä ehtinyt viemään kesävaatekassia kellariin
– Löysin pitkään haaveilemani Burberryn takin nettikirpparilta puoli-ilmaiseksi
– Ostin nettikirpparilta myös kuntoonsa nähden ylikalliin tuolin (balanssi)
– Vietin neljä yötä ihan yksin kotona
– Maalasin makkarimme seinät
– Haavelin taas muutosta ja katselin asuntoja
– Vietin äitienpäivää
– Aloitin guashaamaan kasvojani
– Syötiin aika paljon pizzaa ja juotiin useampi pullo shampanjaa
– Aloin kuuntemaan taas äänikirjoja
– Kävin kokovartalosokeroinnissa (ja se oli ihanaa)
– Koulut aukesivat (ja kesäloma alkoi)
– Suunnittelin parvekkeen kesäkuntoon laittamista koko kuukauden (tällä viikolla aion saada sen vihdoin loppuun!)
– Kuvailin kukkivia kirsikkapuita
– Join kesän ekat jääkahvit ja söin ekat uudet perunat
– Minulla oli yksi täydellinen tukkapäivä (laittamisen jälkeen)
– Kulutin järkyttävän summan ruokaan (kauppa ja take a way)
– Olin energinen, väsynyt, stressaantunut, rentoutunut, rakastunut, vihainen, iloinen, surullinen, loppu, onnellinen, onneton, tyytyväinen, turhautunut, kyllästynyt, odottava, ylpeä, helpottunut, vakava, hassutteleva, murehtiva, unelmoiva, minä.