KIRJAYLLÄTYS

1/11/2016

Processed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 preset

Rakastamme koko perhe lukemista, yhdessä ja erikseen, ja siksi tuntuikin hyvin luonnolliselta lähteä tekemään yhteistyötä Sandviksin kanssa. Sandviks on siis kirjakerho joka haluaa rohkaista perheitä säännöllisiin yhteisiin lukutuokioihin ja aloittamaan lukemisen varhain. Heiltä löytyy kolme erilaista kirjakerhoa, eri ikävuosille. VaukirjaTwinsy sekä Disney. Lisäksi Sandviks tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa. 

Me testasimme Disney-kerhoa, sillä ajattelin sieltä löytyvän monipuolisemmin kiinnostavia kirjoja pojille – kuitenkin sellaisia mitä myös minun olisi kiva heille lukea. Koska luettua tulee tosiaan paljon, arvostan hyvin kirjoitettua ja rytmitettyä tekstiä myös lasten kirjoissa. Minulla on yleensä tapana lukea iltasaduksi jotain pidempää satua, jossa ei välttämättä ole ollenkaan kuvia, luku kerrallaan ja päivisin sitten luetaan yhdessä ja erikseen näitä ohuempia kuvakirjoja.

En kertonut lapsille etukäteen että kotona odottaisi jättimäinen kirjakasa, saimme nimittäin useamman kuukauden kirjakerhopaketit kerralla. He tiesivät kuitenkin odottaa yllätystä joka osoittautui sitten erittäin mieluisaksi. Pojista oli tosi hauskaa, että heille leffoista tutut hahmot ja tarinat löytyisivät nyt myös kansien välistä.

Aluksi he pläräsivät koko kasan läpi ja selailivat innoissaan suunnilleen kaikki kirjat läpi. Sitten alkoikin vaikein osuus, mikä kirja luettaisiin ensimmäiseksi. Tiukan pohdinnan (ja arvonnan) päätteeksi päädyimme lukemaan Nemoa Etsimässä sadun. Elokuva on meille kaikille hyvinkin tuttu, oli hauska huomata miten hyvin pitkä ja tapahtumarikas tarina oltiin saatu tiivistettyä sadun muotoon. Kuvitukset olivat kirjassa olivat myös todella kauniit.

Vaikka satu olisi kuinka hyvä tahansa, parasta minusta silti lapsille lukemisessa on se kun pojat kaivautuvat ihan lähelle kainaloihin ja keskittyvät vain siihen hetkeen. Lähes pari tuntia hujahti hetkessä kun luimme lasten valitsemia kirjoja.

Minulla olisi myös mahdollisuus tarjota teille lukijoille täysin ilmanen Vaukirjan tutustumistarjous. Normaalisti liittyjä maksaa tutustumispaketista postikulut 5,90 €, mutta blogikampanjan ajan Vaukirja tarjoaa myös postituksen. Paketista saa sitten esimakua kerhosta, joten jos se on mieluinen, kannattaa jäsenyyttä ehdottomasti jatkaa. Jäsenyys on erittäin helppohoitoinen, eikä se velvoita mihinkään; ei minimiostoihin eikä vähimmäiskestoon. Jäsenyyttä voi hallinnoida (perua paketteja / irtisanoa tai laittaa jäsenyyden tauolle / tarkastella omia laskutustietoja / antaa palautetta jne.) kerhon netin salasanasuojattujen jäsenen omien sivujen kautta, tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun sähköpostitse tai puhelimitse. Tässä on kiva idea myös vaikkapa joululahjaksi kummilapselle tai tuttavaperheelle.

Sen lisäksi että lukeminen on kivaa yhdessä tekemistä ja olemista, on siitä ihan oikeasti myös hyötyä. Se edesauttaa puheen ja sanavaraston kehitystä ja hyvin kehittynyt kieli on taas edellytys menestyksekkäälle koulunkäynnille. Tarinat ovat yleensä myös opettavaisia tai lapsi ymmärtää niiden kautta paremmin asioiden yhteyksiä. Lukeminen ja kirjoihin tutustuttaminen kannattaa siis aloittaa ihan pienestä pitäen. Kuinka paljon teillä luetaan ja millaisia ovat teidän lempikirjat?

Indedays & Blogirinki yhteistyö Sandviksin kanssa

Seuraa blogiani Blogilistalla, Bloglovinissa ja Facebookissa.
Löydät minut myös Instagramista, Twitteristä ja Pinterestistä.

SUN PITÄÄ DUUNAA JOTAIN MIST SÄ DIGGAAT

22/10/2016

Processed with VSCO with 4 presetProcessed with VSCO with 4 presetProcessed with VSCO with 4 presetProcessed with VSCO with 3 presetOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO with 4 presetOLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO with 4 presetProcessed with VSCO with 2 presetOLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO with 2 presetProcessed with VSCO with 4 presetProcessed with VSCO with 4 presetProcessed with VSCO with 4 preset

Aika monta vuotta siinä meni, mutta onneksi vihdoin olen etenevissä määrin oppinut kieltäytymään asioista joista en pidä. Niihin aikoihin kun erosin, tajusin että olen tehnyt ihan liikaa asioita vain sen takia että olen kuvitellut että niin vaan pitää tehdä. Elämänlaatuni parani huomattavasti, kun ymmärsin että tylsille ihmissuhteille, epäkiinnostaville tapahtumille tai ylipäätään oikeastaan mille vaan voi sanoa ei.

Asiat joista ei pidä mutta (muka) pitäisi tehdä, aiheuttavat ainakin itselleni ihan liikaa stressiä. Ja tyhmäähän sitä elämää on tuhlata turhasta stressaamiseen. Onneksi olen tajunnut tämän! Tänään sitten järkkärin Elviksen kaverisynttärit ilman stressiä.

En ole ikinä tykännyt leipomisesta. Mutta olen kuvitellut että leipominen on kuitenkin semmoinen homma mitä pitää tehdä. Muuten ei ole hyvä ihminen. Aina vähintään juhliin ja synttäreille on ollut PAKKO leipoa, koska niin se vaan menee. Paskat, ei tarvitse.

Aivan hyvät synttärit saa aikaan Lidlin pakastepizzalla ja valmiilla kakkupohjilla. En voi uskoa että olen joskus valvonut ja stressanut yömyöhään jotain kuppikakkuja koristellen.

Eli pienenä muistutuksena, tehkää enemmän asioita mistä tykkäätte ja vähemmän niitä mistä ette.

Seuraa blogiani Blogilistalla, Bloglovinissa ja Facebookissa.
Löydät minut myös Instagramista, Twitteristä ja Pinterestistä.

ÄITI ON TOSI HYVÄ TILAA PIZZAA

19/10/2016

Processed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetOLYMPUS DIGITAL CAMERAProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 preset

Netissä on taas levinnyt hauska juttu, jossa lapsilta kysellään kysymyksiä äitiin liittyen. Mehän itseasiassa tehtiin blogiin samanmoinen toissakesänä ja nyt tästä facessa kiertäneestä kyselystä inspiroituneena taas uusi. Täältä löytyy Kaapon edelliset vastaukset ja täältä taas Elviksen. Kaapo halusi tänään myös ottaa minusta kuvia, joten ne sopivat hienosti vastauksen kaveriksi.

1. Mitä äitisi aina sanoo sinulle?
Kaapo: Hyvää yötä
Elvis : Syö ruoka nyt

2. Mikä tekee äidin onnelliseksi?
Kaapo: Kun sä näät meijät
Elvis : Se että sä annant meille karkkii

3. Mikä tekee surulliseksi?
Kaapo : Jos me rikotaan jotain
Elvis : Elokuvasta

4. Miten äiti saa sinut nauramaan?
Kaapo : Kun sä heität niin hyvää läppää
Elvis : Että sä kutitat

5. Millainen äitisi oli lapsena?
Kaapo : Kiltti
Elvis : Hassu

6. Kuinka vanha äitisi on?
Kaapo : 30
Elvis : Joo

7. Kuinka pitkä äitisi on?
Kaapo : 15 mittanen
Elvis : Tosi pitkä

8. Mikä on äitisi lempipuuhaa?
Kaapo : Kirjoittaminen
Elvis : Tanssiminen

9. Mitä äitisi tekee, kun et ole itse paikalla?
Kaapo : Itkee ja oottaa meitä ovella
Elvis : Itkee ja ottaa kreisit otteet käyttöön

10. Jos äidistäsi tulisi kuuluisa, niin miksiköhän?
Kaapo : Niin nopee kirjottaa
Elvis : Laulaa niin hyvin

11. Missä äitisi on tosi hyvä?
Kaapo : Siivoo ja kertoo vitsejä
Elvis : Tilaa pizzaa

12. Missä äitisi ei ole kovin hyvä lainkaan?
Kaapo : Juoksukilpailussa
Elvis : Vankilan johtamisessa

13. Mitä äitisi tekee työkseen?
Kaapo : Ottaa kuvia
Elvis : Kirjottaminen

14. Mikä on äitisi lempiruokaa?
Kaapo : Pinaattikeitto
Elvis : Kasvissosekeitto

15. Miksi olet ylpeä äidistäsi?
Kaapo : Oot niin kiltti meille
Elvis : Koska oot niin hauska

16. Jos äitisi olisi joku sarjakuvahahmo, kuka hän olisi?
Kaapo : Minni-hiiri
Elvis : Hulk

17. Mitä sinä ja äitisi teette yhdessä?
Kaapo : Syöty ja hemmoteltu
Elvis : Leikitään ja mennään museoon

18. Mitä samaa on sinussa ja äidissäsi?
Kaapo : Meillä on samanlaiset silmät
Elvis : Molemmilla on etuhampaat vielä tallella

19. Mitä eroa teissä on?
Kaapo : Mulla on enemmän pisamia
Elvis : Mä tykkään leikkiä ulkona Einon kanssa

20. Mistä tiedät, että äitisi rakastaa sinua?
Kaapo : Hymystä ja sydämestäs
Kaapo : Koska sä sanot

21. Mikä on äitisi lempipaikka minne mennä?
Kaapo : Thaimaa
Elvis : Espanjaan

Linkittäkää tai liittäkää ihmeessä omat vastauksenne kommentteihin, niitä on hauska lukea 🙂

Seuraa blogiani Blogilistalla, Bloglovinissa ja Facebookissa.
Löydät minut myös Instagramista, Twitteristä ja Pinterestistä.

HALUATKO SINÄ AUTTAA VAI UMMISTAA SILMÄSI?

5/10/2016

Processed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 preset

Olen taas viime aikoina yrittänyt seurata uutisista vain ne ihan välttämättömimmät jutut. Useimpina päivinä tekisi vain mieli ohittaa kaikki. Niin pahalta tuntuu. Uutiset ja kuvat kuolleista ja loukkaantuneista lapsista särkevät sydämen. On kuitenkin erityisen tärkeää ettemme sulje silmiämme kaikelta tältä kauheudelta. He ansaitsevat kaiken huomion ja apumme.

Siksi pistäkin nyt pystyyn pienen hyväntekeväisyyshuutokaupan.

Syyriassa on meneillään maailman laajin humanitaarinen kriisi. Perheet ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan ja ajautuneet köyhyyteen menetettyään elinkeinonsa. Lasten oikeuksia rikotaan jatkuvasti räikeästi: lapsia tapetaan pommiskuissa, värvätään aseellisiin ryhmiin ja pakotetaan työntekoon ja naimisiin.

Syyrian sisällä apua tarvitsee kuusi miljoonaa lasta. 2,4 miljoonaa syyrialaislasta elää pakolaisina lähialueen maissa. Suurin osa Syyrian ulkopuolelle paenneista perheistä asuu epävirallisilla telttaleireillä Turkissa, Jordaniassa, Libanonissa, Irakissa ja Egyptissä. Telttaleireillä asuvat lapset elävät kurjissa ja epähygieenisissä oloissa, joissa taudit leviävät helposti. Leireillä on todettu muun muassa tuhkarokkoa ja A-hepatiittia. Usein lapset joutuvat myös käymään töissä.

Lähes puolet pakolaisina elävistä lapsista on jäänyt koulun ulkopuolelle. Syyrian sisällä 2,1 miljoonan lapsen koulunkäynti on keskeytynyt. Yli 10 000 lasta on surmattu. Yli 200 000 lasta elää piiritetyissä kaupungeissa, joissa olosuhteet ovat äärimmäisen vaikeat. Yli 80 % Syyrian väestöstä elää köyhyysrajan alapuolella, tämä tarkoittaa seitsemää miljoonaa lasta. 70 % syyrialaisista kärsii puhtaan veden puutteesta.Yli miljoona lasta on jäänyt ilman perusrokotuksia. Vain kolmasosa sairaaloista on toiminnassa Syyriassa.

Olen onnekseni saanut tehdä hyväntekeväisyysyhteistyötä UNICEFin kanssa muutama vuosi sitten, sekä päässyt paikan päälle Köpenhaminaan tutustumaan heidän uskomattoman hienoon työhönsä sekä yhteen maailman suurimpaan logistiikkakeskukseen. UNICEF on saanut vuosien mittaan hienoja asioita aikaan ja luotan täysillä heidän ammattitaitoonsa. Siksi haluankin lahjoittaa huutokaupasta saadut rahat juurikin UNICEFille.

UNICEF kumppaneineen toimittaa Syyriaan ja sen naapurimaihin jatkuvasti hätäaputarvikkeita kuten rokotteita, ensiapupakkauksia, hätäapuravintoa, vesikanistereita ja hygieniatarvikkeita sekä tukee lasten koulunkäyntiä, terveyden ylläpitoa ja suojelua. Hätäavun lisäksi UNICEF antaa asiantuntija-apua hallituksille ja kumppaneille niin lähtö-, kauttakulku- kuin kohdemaissa. He vaikuttavat lainsäädäntöön kaikissa näissä maissa ja tekevät töitä lapsen oikeudet takaavan politiikan puolesta myös EU:ssa.

Huutokauppaan kuvissa seinällä olevan ryijyn. Se on itseasiassa tehty juurikin hyväntekeväisyyshuutokauppaa varten muutama vuosi sitten. Mutta muistaakseni muuton keskellä asia unohtui. Ryijy löytyi eilen siististi muvipussiin viikattuna, kun kävimme hakemassa vintiltä lasten kanssa pipoja, hanskoja ja huiveja kylmeneviin päiviin. Myös kaikki ylimääräiset varusteet päätin mennä myymään kirpputorille ja lahjoittaa niistä saadut rahat.

Teille haluaisin nyt tarjota mahdollisuutta auttaa maailman lapsia huutokaupan kautta. Yhteistötaideteoksena VIMMAN upeista kuteista toteutettu toteutettu seinävaate sopii moneen tilaan, kotiin, työpaikalle tai muuhun julkiseen tilaan. Kooltaan se on noin 60cm x 90cm. Teoksen nimi on Kangastus.

Aloitetaan huutokauppa vaikka 50 eurosta ja huutaa saa kommentteihin viikon loppuun, su 9.10, saakka. KIITOS <3 Tätähän voi huutaa myös vaikka kaverin kanssa tai työporukalla.

Ja jos et tällä kertaa pysty osallistumaan huutokauppaan, muista että voit lahjoittaa myös pienempiä summia suoraan järjestöille tai kysymällä mahdollisuutta vapaaehtoistyöhön esimerkiksi kotikuntasi vastaanottokeskuksesta. Kaikki apu on tärkeää.

Seuraa blogiani Blogilistalla, Bloglovinissa ja Facebookissa.
Löydät minut myös Instagramista, Twitteristä ja Pinterestistä.


BOYS BOYS BOYS

4/10/2016

fatboymuvasyksy 2Processed with VSCOcam with 7 presetloma fuengirola talvella 3OLYMPUS DIGITAL CAMERAlasten synttarit 5VOIHAN POJAT 10imageimageOLYMPUS DIGITAL CAMERAONNI MOI09549OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAimageimageimageOLYMPUS DIGITAL CAMERAimageOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA4 v mami go go uusia-029Processed with VSCOcam with f2 presetOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA2014 aarrekid-monsters-arvonta-legginssit-ja-pitkähihainen-paitaOLYMPUS DIGITAL CAMERApolarn o. pyret välikausisyyskuu alepa alppilaOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAKUVA yllätys-12

Sen lisäksi että tänään on ollut eläintenpäivä, kansainvälinen korvapuustipäivä, virallinen vegan taco-päivä sekä pikkuveljeni syntymäpäivä, kuulin myös tänään, että tällä viikolla juhlitaan poikien viikkoa. En tiedä onko se oikeasti virallista, vai jokin facebookissa liikkeelle lähtenyt kiertostatus, mutta olen kyllä kuullut siitä ennenkin. Se menee näin:

”Poikasi pitää kädestäsi vain hetken, mutta sydämesi koko elämän! On ”poikien viikko”. Jos sinulla on poika, joka tekee elämästäsi elämisen arvoisen, niin kopioi ja liitä tämä seinällesi”

Tänään se sai kuitenkin oudosti ihokarvat nousemaan pystyyn. Ajatus on kaunis ja ihana. Minäkin rakastan poikiani yli kaiken. Mutta rakastaisin ihan yhtä lailla olivat he sitten tyttöjä, poikia, jotain siltä väliltä tai vaikka avaruusolioita. Lisäksi en ole ikinä muista lukeneeni tytöistä samanlaista ”tyttöjen viikko” statusta.

Yhtälailla kartan hieman facebookissa olevaa Poikien äidit- ryhmää. Siellä poikien äidit jakavat mm. arjen kommelluksia. Niistä tulee tavallaan olo, että heh heh, vain poikalasten perheissä voi käydä näin. Tässäkään ei taustalla varmasti ole mitään sen kummempaa. On vain ajateltu että hei kun tämä elämä on niin ihanaa ja hassua niin pistetään pystyyn tällainen ryhmä vanhemmille.

Vaikka en itsekkään ole kovin sukupuolisensitiivinen, niin vierastan silti todella paljon tuollaista sukupuolijaottelua. Minulla on itselläni viisi pikkuveljeä ja kaksi poikaa, tiedän kyllä jo ihan omasta kokemuksesta, että millaisia tytöt ja pojat ovat. Ihan samanlaisia. Eli ihan erilaisia. Niinkun me kaikki IHMISET. Joo, useimmat pojat tykkäävät pienestä pitäen autoista ja tytöt nukenrattaista, mutta eivät ne sulje toisiaan pois.

Sukupuolen perusteella kategorointi ja roolittaminen on vaan niin viime vuosisataa. Kello on kohta 2017, voidaanko vaan iloita siitä että meillä on lapsia, eikä liikaa leimata, tai varsinkaan erotella, heidän sukupuoliaan? Saa sanoa työksi ja pojaksi, ostaa sinistä ja pinkkiä, mutta pitääkö siitä välillä tehdä niin iso numero?

Ps. anteeksi, kävin vanhoja kuvia läpi, enkä vain osannut karsia…

Seuraa blogiani Blogilistalla, Bloglovinissa ja Facebookissa.
Löydät minut myös Instagramista, Twitteristä ja Pinterestistä.