RATTAAT LUMESSA

14/12/2012

Blogiani ainakin hieman pidemmän aikaa seuranneet varmaan tietävät merkkiukollisuudestani bugaboo rattaita kohtaan. No ei syynä oikeasti ole pelkkä uskollisuus tiettyä merkkiä kohtaan, vaan tietenkin kokemus ja tyytyväisyys laadukkaista sekä näppäristä, juuri meidän käyttöömme täydellisistä rattaista ja  tarvikkeista.

Meillä on 2,5 vuotta sitten ostetut Cameleonit sekä reilu vuosi sitten ostetut Donkeyt duona. Molemmat on itse asiassa tilattu Hollannista, josta ne ovat kotoisin. Cameleonit tilasimme sieltä edullisen hinnan takia ja donkeyt koska niitä ei vielä saanut silloin suomesta. Molemmista rattaista tykkään paljon, kattavammat esittelyt ja käyttökokemukset löytyy bugaboo-tunnisteen alta.

Minulta kysytään jatkuvasti paljon kokemuksia näistä molemmista rattaista. Ja toki vastailenkin mielelläni. Etenkin Cameleoneita kysellään että miten ne liikkuvat lumessa. Suomen talveen suosittelenkin aina ostamaan lisäksi tavipyörät. Sillä muuten ne eivät kulje oikein mitenkään.

Toki pikkupyöriä voi yrittää lykkiä hangessa, vetää perässä tai kääntää työntöaisan toisinpäin, niin että isot pyörät tulevat eteen. Kaikkea tätä olen kokeillut ja lämpimästi suosittelen sijoittamaan 80 euroa talvi/maastopyöriin. Hankinta kannattaa tehdä myös ennen kun on lunta. Kokemusta on tästäkin ja loppuunmyytyjen renkaiden metsästämisestä pitkin maailmaa…

Koska pääasiassa käytän rattaita kääntyvillä etupyörillä, ja se onkin ollut tärkein kriteeri vaunuja hankkiessa, tuntuu tavipyörien kanssa työntäminen kieltämättä aika tönköiltä. Se on osittain tottumisesta ja osittain varmasti siitä että tavipyörät ovat tavallaan kompromissiratkaisu. Tavirenkaissa ei ole ollenkaan jousitusta. Se tekee muualla kuin lumessa, kuten vaikka kaupassa, ohjaamisen raskaaksi ja kömpelöksi. Kaupungilla, vilkkaalla kadulla liikkuessa tarvitseekin ohjaukseen molemmat kädet, jolloin latte roiskuu mukulakivillä mentäessä mukitelineessä ja puhelin soi soimistaan laukun pohjalla, kun yllättäen tarvitseekin molemmat kädet väistääkseen vastaantulevia (niin tärkeitä ja kiireisiä) ihmisiä.
Mutta koska muuten en vaihtaisi näitä rattaita mihinkään muihin ja ne palvelevat minua täydellisesti, kestän nämä pari tulevaa kuukautta tönkköjen rattaiden kanssa. Ja luulenpa että tuolla lumessa on hankala liikkua, mitä tahansa kärryt on lykittävänä. Ja miten mahtavaa onkaan että rattaisiin saa vaihdettua talveksi isommat pyörät! Enpä ole tavannut muita pikkupyöräisiä rattaita joissa olisi samanlainen ominaisuus. Oletteko te? Olen kokeillut myös yhden talven pikkupyöräisillä ja sinä talvena tuli otsaan kasvatettua aika monesti sellainen pieni uloke… Pulkkaa ja kantoreppuakin tulee toki myös käytettyä, mutta joillekin (melkein kaikille) reissulle rattaat kuitenkin ovat meillä välttämättömät.

Donkeyjä emme ole nyt muutamaan viikkoon käyttäneet juuri ollenkaan. Niissä kääntyvät etupyörät taas eivät ole vaihdettavissa, mutta ne ovat tavipyörien kokoiset ja lukittavissa. Joten ajavat saman asian. Minua ei kuitenkaan huvita ajatus kahden apen työntämisestä tuolla hangessa. Enpä tiedä jaksaisinko edes. En ole myöskään edelleenkään, saanut selvitettyä että miten turvalukitut viispistevyöt saisi avattua, jotta saisin lämpöpussin paikoilleen. Niin ei ole sitten edes monona tuntua niitä kokeiltua. Mutta viime talvena kyllä testattu, molemmilla lapsilla.

Tänään pyrytti taas tosi paljon ja lunta tuli hetkessä kasoittain. Sadesuoja on silloin hyvä, suojaa tuiskulta eikä lapsi hautaudu hetkessä lumeen. Tykkään ja tavallaan taas en tuosta bugaboon omasta sadesuojasta. Se on vähän hankala laittaa paikalleen ja se huuruuntuu helposti, mutta toisaalta se on aika kivan näköinen ja lapsesta on varmaan hauska olla sen sisällä.

Mun tekisi mieli vähän purnata siitä joka vuotuisesta Talvi yllätti (taas) eteläsuomalaiset ivailusta. Mutta en viitsi. Mutta sen vaan sanon että tänä vuonna lumia on luotu mielestäni hienosti, niin hyvin ja nopeasti kun vain voi. Meillä ei nyt vaan satu täällä kaupungissa olemaan hirveästi paikkoja mihin sitä lunta kasata tai kärrätä. Ja liikennettäkin on aika paljon. Ja sitä lunta sataa vaan kokoajan lisää. No mutta, onneksi on hyvät pyörät alla ja pari pulkkaa pahimpien tilanteiden varalle.

Ja sitten tärkeä tiedote kaikille bugaboo rattaiden omistajille! Sain bugaboolta pyydön informoida lukijoitani että he ovat käynnistäneet laatualoitteen, koska joiltakin asiakkailta saadun palautteen mukaan Bugaboo Cameleon tai Bugaboo Donkey -rattaiden kantokahvan valkoinen painike saattaa tietyissä tilanteissa ponnahtaa ulos, kun kantokoppa tai istuin asetetaan maahan tai epätasaiselle alustalle. Jos valkoinen painike ponnahtaa ulos, kantokahva saattaa irrota toiselta puolelta. Tällaisessa tilanteessa asiakas huomaa välittömästi, että kantokahva on viallinen. Nyt Bugaboo haluaa tavoittaa asiakkaansa tarjotakseen heille uuden, parannetun kantokahvan Bugaboo Cameleon ja Bugaboo Donkey -rattaisiin.

Ulkopuolisten tahojen tutkimusraportit ovat vahvistaneet, että turvallisuusriski on pieni, eikä tapaturmia ole raportoitu. Vaikka Bugaboo Cameleon ja Bugaboo Donkey ovat edelleen kaikkien virallisten säädösten ja turvallisuusstandardien mukaisia, on  kantokahvan muotoilua parannettu. Uusi kantokahva on veloituksetta saatavilla kaikille Bugaboon asiakkaille, joita laatualoite koskee. Asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä Bugaboohon osoitteessa www.bugaboo.comtai Bugaboon asiakaspalveluun.
Uusi Bugaboo Cameleonin kantokahva on jo saatavilla. Arvioitu toimitusaika on kaksi viikkoa rekisteröitymisestä. Bugaboo Donkeyn kantokahva on saatavilla helmikuun lopusta 2013 alkaen. Bugaboo ottaa yhteyttä Bugaboo Donkey -rattaiden omistajiin, kun uusi kantokahva tulee saataville. Varatoimenpiteenä asiakkaiden tulee poistaa nykyinen kantokahva rattaista ja odottaa uuden, parannetun kantokahvan toimitusta. Bugaboo Cameleon3 -rattaiden (lanseerattiin syyskuussa 2012) kantokahvoissa ei ole laatuongelmia.

Bugaboo-rattaiden omistajat voivat tarkistaa, koskeeko laatualoite heidän rattaitaan, menemällä osoitteeseen www.bugaboo.com/carryhandleja syöttämällä rattaiden sarjanumeron kenttään


OSTOHYVITYS

5/12/2012

Näin joulua kohti mennessä nettikaupoista tilaaminen lisääntyy varmasti aikalailla. Moni kyttäilee lisäksi erilaisia alennuskoodeja ja joulukalenteritarjouksia säästääkseen edes vähän ostoksissaan.

Itselleni melko uusi juttu on , josta ajattelin nyt vinkata myös teille. Lyhyesti kerrottuna Ostohyvityksen kautta saa aina osan ostoksista takaisin tilille. Itse liityin Ostohyvitykseen vasta eilen, joten en osaa vielä kokemuksen kautta kertoa miten se toimii, mutta pienen tutustumisen jälkeen se vaikuttaa ihan hyvältä jutulta. Vaikka aluksi hieman epäilin että, mikä ihme juttu tämä nyt taas on.

Ostohyvitykseen liittyminen on siis täysin ilmaista eikä se sido mitenkään. Palvelun kautta voi siis kerätä bonuksia verkko-ostoksista ja bonukset maksetaan sitten käteisenä tilille. Ostohyvitykseen kuuluu yli 400 erilaista nettikauppaa, kuten Nelly, CDON, Stadium, Zalando, Lekmer, Ellos, Finnish Design Shop, Reima ja paljon paljon muita. Ostohyvitystä voi saada joko prosenttiosuuden ostoksien summasta tai kiinteän euromäärän, riippuen kaupan diilistä. Prosenttiosuus lasketaan ostamien tuotteiden hinnasta. Esimerkiksi 100 euron ostoksesta, josta saa 7 % ostohyvityksen, kertyy 7euroa jne.

Kannattaa ilman muuta tutustua ja jos vähänkin enemmän shoppailee netissä niin liittyä. Siellä taisi olla nyt joku kampanjakin, että saa myös bonusta kun kutsuu kavereita mukaan.

Mä en itse ole ostanut vielä yhtäkään joululahjaa. Pojille ajattelin ostaa yhdet, Kaapo on toivonut rekkaa joten yritän jostain löytää jonkun ei ihan krääsän. Tähän saakka ei ole vielä onnistanut etsinnät. Saa siis vinkata jos jossain tulee sellaista pikkuauto-rekkaa, joka ei ihan heti hajoa käsiin tai Autot elokuvan Make-rekkaa.

Eka joululahja ollaan jo saatu poikien kanssa. Se on kyllä niin ihana etten malta odottaa jouluun vaan otetaan lahjat käyttöön mitä pikimmin. Ehkä kirjoitan siitä vähän lisää jo illalla jos ennätän. Saa nähdä, Elvikselle kävi nimittäin aiemmin päivällä pikku haaveri ja voi olla että joudutaan lähtemään sen kanssa vielä lääkäriin päikkäreiden jälkeen…  

sisältää mainoslinkin!


VÄRIPILKKU PUISTOSSA

28/11/2012

Aamupäivällä Helsinkiin satoi lunta. Aika säälittävän vähän, lunta näkyy lähinnä vain mukulakivien välissä, mutta kumminkin. Sää on kylmä ja viima kova. Viikonloppuna ulkoiltiin kuitenkin vielä kurassa ja plussakelissä.

En ole suuri kuravaatteiden ystävä, mutta joskus jonkun meidänkin jengistä saattaa sellaisessa nähdä. Viimeisimpänä siis Elvis.

Välikausihaalari on jäänyt pieneksi, eikä talvihaalaria viitsi pukea kurasäähän, kaikki muut ulkovaatteet ovatkin villaa niin vaihtoehtoja ei juurikaan jää. Kurikset kevyttopan ja villahaarain kanssa osoittautuivatkin aika mainioksi yhdistelmäksi. Eikä lapsikaan tuntunut hiostuneen kumiasuunsa.

Mainioiksi nuo kurahousut osoittautuivat ensinnäkin sen takia, ettei Elvis juurikaan pysy pystyssä vielä ulkona. Tuollakin ulkoilukerralla hän oikeastaan makasi maassa kokoajan, konttasi vesilätäköltä toiselle ja siinä välissä pyöri hiekassa ja mudassa. Kun lähdön aika koitti kurahousut vain pois jalasta ja poika rattaisiin lämpöpussiin. Kätevää.

Kivaa noissa kuravaatteissa on myös värit. Ne ovat kirkkaita, ihania ja ne saa helposti puhtaiksi. Kuravaatteet ovat edullisia, käytettynä niitä löytyy paljon vielä edullisempaan hintaan, siksi niitä raaskii ostaa jopa parit eri väriset ihan vain vaihtelun vuoksi.

Meillä ei kylläkään löydy noiden keltaisen kurahousujen lisäksi kuin pari kippiseltä ostettua sadetakkia (ihanien värien takia ostettu) sekä kurahanskat. Mutta tästä positiivisesta kuravaatekokemuksesta oppineena ehkä keväällä puen lapsiani useamminkin näihin, monen mielestä aivan liian hirveisiin ja hiostaviin, kura-asuihin. Sitä ennen paljon lunta, pulkkamäkeä, lumiukkoja -ja enkeleitä. Tulisipa lisää lunta pian!


UUSI VANHA PARKKITALO

22/11/2012

Yksi omasta lapsuudesta hyvin mieleen jäänyt lelu on Fisher Pricen parkkitalo. Hissillä kujetettiin pikkuautoja (ja varmaan muutakin) ylös ja ajettiin liuskaa pitkin alas. Välillä tankattiin, otettiin tullimaksuja tai vietiin autot korjaamolle.

Kaapolle tahdoin aikoinaan samanlaisen ja sellaisen saimmekin mummiltani. Hän oli ostanut 80-luvun mallin vuosia sitten kirpputorilta serkulleni ja se kappale siis päätyi meille. Siitä parkkitalosta oli hissi rikki eikä saatu sitä enään korjattua. Muuten se ajoi asiansa hyvin ja oli leikeissä päivittäin. Perinteisten autoleikkien lisäksi talo toimi myös Kaapon tuolina ja penkkinä aina kun aikuisten silmä vältti. Lopulta parkkikerros halkesi niin pahasti ettei sille ollut enään mitään tehtävissä.

Vanha parkkitalo lähti siis ”pajalle” ja rupesin etsimään tilalle uutta. Huutoneistä löytyikin jos jonkinmoista taloa, niitä katsellessa halusin ehdottomasti tämän vanhan klassikon. Retrotalojakin löytyi, mutta ehjissä oli hinnat melko korkeat. Lopulta päädyin ostamaan tämän kuvissa näkyvän, 70-luvulla tehdyn ja paljon leikityn kappaleen. Vaikka tarrat ovat kuluneita ja haalistuneita on talo muuten täysin ehjä. Tässä ennen 80-lukua tehdyssä mallissa on kiva myös tuo ”puinen” alusta. Näissä eri aikaan valmistetuissa taloissa on myös vähän erilainen tuo henkilöhissi. Tässä se toimii parhaiten kuljettamaan mitä vaan, sillä se ei ole suunniteltu vain FP omien ukkeleiden mallin mukaan.

Tosi vähän löytyy uutenakaan kivoja lasten parkkitaloja. Puiset on suurimmaksi osaksi nättejä, mutta todella hintavia eivätkä kuulemani mukaan kovin kestäviä. Itse en ole mikään retro-ihminen, mutta vanhoihin, omasta lapsuudesta tuttuihin leluihin on jonkinlainen side. Ja näissä vanhoissa leluissa, kuten fisher price tai vaikka brio, on laatutaso todella korkea. Lastenleluissa inhoan heti hajoavaa pikkukrääsää, järkyttävää että lapsille myydään niin paljon roskaa. Kierrättämisestä tulee myös hyvä mieli, mahtavaa jos vanhana löytyy hyvää tavaraa eduullisesti. Parasta jos sen voi vielä tulevaisuudessa pistää kiertämään eteenpäin.


LEGOLAATIKKO

29/10/2012
Jokin aika sitten sain yllättävän, erittäin pakottavan tarpeen (tunteen) hankkia ison lego säilytyslaatikon (täällä). Ja sen sitten tein. Tilasin laatikon Lekmeristä*, nopean tutkimisen jälkeen löysin sieltä kattavimman valikoiman laatikoita. Olisin halunnut valkoisen tai mustan, mutta ne olivat juurikin loppu. Olen viime aikoina alkanut tykkämään sinisestä niin vaatteissa kuin sisutuksessakin, ja sen ainaisen vihreän tilalle otinkin raikkaan vaaleansinisen. Väri käy kivasti myös lastenhuoneeseen.
Ajattelin aluksi että tuossahan on tosi hauska sitten säilyttää poikien dublot. No eihän ne tuohon mahdu, ei millään. Ja pikkulegoilla saa leikkiä toistaiseksi vain luvan ja valvonnan alla. Ei niitäkään olisi siis järkeä tuonne laittaa, koska silloin laatikkoa pitäisi säilyttää korkealla kaapin päällä. Ja siihen nyt taas käy melkein mikä vaan laatikko.
Paikkansa laatikko on nyt saanut olkkarista, sinne on hyvä aina välillä heittää lattialla pyörivät lelut pois silmistä. Pojat leikkivät myös paljon sillä, kiipeilevät ja istuvat sen päällä. Laatikko on tarpeeksi kevyt lapsenkin käsitellä, mutta tosi kestävän oloinen, testattu on lasten toimesta.
Noita laatikoitahan saa siis vaikka minkä kokoisina ja värisinä. Sälilityslaatikoiden lisäksi on erikokoisia lounasrasioita ja vaikka mitä muuta sälää taskulampuista juomapulloihin ja herätyskelloihin. Mä tahdon ilman muuta vielä muutaman tällaisen, vaikka pari pienenpää ja yhden ison. 
Lasse vitsaili (?) että laatikko kävisi hyvin myös vauvan sängyksi. Ei ollut yksin ajatuksensa kanssa, sillä huomasin tänään Valeäidin blogin otsikossa jotain samankaltaista ajatusta. Eipähän tarvitsisi pedata sänkyä, laittaisi vain kannen kiinni.

Kuka muuten löytää kuvista auringonsäteistä riehaantuneet lapset sekä käytännöllisen (ja Kaapon housihin mätshäävän) lapsilukon..?