LASTENHUONE

25/10/2012

Meidän lastenhuone on toiminut varastona, tai ainakin osittaisena sellaisena, niin kauan kun olemme tässä nykyisessä asunnossamme asuneet. Eli yli kolme vuotta. Kun huoneelle ei ole juurikaan ollut käyttöä kuin lelujen säilytyspaikkana, on sinne ollut helppo nakata postuvat huonekalut, kippiskamat, vaunut ja kaikki muu sälä.

Pikkuhiljaa huone on muuttunut lastenhuonemaisemmaksi, on tullut hyllyä, sänkyä ja nojatuoli. Paljon on vielä tekemistä, mutta tänään huoneen sisustustus meni taas pikkuisen eteenpäin kun tein tilauksen Finnish Design Shopiin*.

Pics, Dots and Stipes blogin Tiinakaisalta sain vinkin, että pari jo vuotta huoneeseen haaveilemaani keltaista Muuton Unfold* lammpua voisi vielä löytyä FDS pop-up kaupan myyjäisten jäljiltä alehintaan. Ja kun näin oli ja minulta sattui vielä löytymään lahjakortti kyseiseen kauppaan, oli se tietenkin ihan pakko tilata heti.

Poikien huone on tosi pieni, en tiedä monta neliötä, mutta ei kovin montaa. Tahdon siis pitää sen selkeänä ja simppelinä. Värimaailmaa olen pyöritellyt mielessä pitkään, ja päätynyt monta kertaa lopulta vedenesininen/turkoosi-keltaiseen linjaan.

Toiselle seinälle, jolla on kerrossänky, tahdon Ferm Livingin sinisävyisen harlekiinitapetin. Samaa tapettia olen miettinyt joskus myös olkkariin. Omassa yksinkertaisuudessaan tapetti on mielestäni vaan tosi kaunis. Vaalea tapetti sopisi hyvin poikien pikkuiseen huoneeseen. Vastapäisellä seinällä on Ikean Expedit avohylly. Ajatuksena sen kanssa on järjesää kirjat kauniisti värijärjestykseen ja asetella kaikki kauniit lelut esille. Hyllyn todellisuus arjessa on vähän eri, mutta puolentoista tunnin järjestelyn jälkeen saa sen taas hetkeksi siistiksi ja kauniiksi…heh.

Kuten muuallakin asunnossamme, poikien huoneessa on tummaksi öljytty parketti. Olen viime kuukausina ihan tosissani haaveillut sen maalamista valkoiseksi. Olen selvitellyt asiaa ja uskoisin sen olevan melko helppo homma noin pieneen tilaan. Samoin yllättävän edullinen, maalien hinnaksi tulisi vain muutamia kymppejä. Saas nähdä saanko yllytettyä tähän hommaan mukaan myös perheen toisen pään.

Huoneen väriteeman vahvistukseksi tarvitsisi vaihtaa myös verhot. Olen törmännyt nyt viime päivinä monesti tuohon Marimekon Lokkiin, niin turkoosina kuin keltaisenakin. Kumpihan olisi parempi vai olisiko teillä suositella jotain muuta? Kenties hieman pehmeämpää, tapetin sävyistä kangasta? Vai entäs pelkkä rullaverho?
Pientä muutakin kivaa huone kaipaa, kuten uudet päiväpeitot ja julisteita, printtejä, tauluja. Yövalo kaipaa myös pientä tuunausta ja seinälle ajattelin niinkin omapereistä ratkaisuia kuin Stringin Pocket hyllyä. Ja siihen sittenriemuraita purkkeja, norsupankkeja, perintöleluja ja kaikkea muuta ihanaa vierivieren. Ja jos lattia olisi valkoinen, ei näyttäisi yhtään hullumalta maalata vaikka ovea sisäpuolelta liitutaulumaalilla…

Sen tiedän että aikaa tämän projektin viemisessä loppuun saakka menee. Kaikkea kun ei vaan voi saada (ostaa) heti. Mutta jospa yrittäisin panostaa tähän nyt vähän enemmän kuin aiemmin. Jos vaikka ensi kesäksi valmiiksi? Silloin Elviskin voisi varmaan siirtyä pinniksestä kerrossänkyyn ja Kaapo yläsänkyyn.

Minkälaisia ajatuksia teillä on ollut lastenhuoneita sisustaessa? Onko jotain valmiiksi ajateltua värimaailmaa tai teemaa vai onko huoneen ilme rakentunut omalla painollaan sattumien kautta? Olisi kiva kuulla ja etenkin pienen budjetin sisutusjutut kiinnostaa tällä hetkellä.

Kuvat: 1 Muuto & Acne Jr 2 Ferm Living & Seventy Tree 3 Rk Design & sandrosamigos 4 Seventy Tree & FDS 5 Marimekko & Acne Jr


PAHVIMÖKKI

21/10/2012

Lasse rakensi viime talvena isosta pahvilaatikosta ihastuttavan pahvitalon. Olin itsekkin ihan yllättynyt kuinka pienellä vaivalla voikaan saada niin kivannäköisen mökin aikaan. Täällä ainakin näkyy vilaus siitä. Kaapo tykkäsi leikkiä pahvitalossa kovasti. Ajateltiin että joissain vaiheessa olisisimme maalanneet tai koristelleet sen jotenkin. No, lapsella oli samat aikeet. K kävi maalamassa mökkiä tuubilisella sinkkivoidetta ja se oli pakko heittää pois.

Siitä saakka minulla on kuitenkin ollut mielessä että tahdon vielä uuden mökin lapsille. Pitäähän nyt jokunlainen maja olla. Kaikki myynnissä olevat lasten teltat olivat jotenkin väränlaisia. Suurinosa ihan kivannäköisiä, mutta silloin liian kalliita ja sitten liian suuria.

Tämä pahvisen Kidsonroofin Casa Cabanan olin myös jokus nähnyt, mutta unohtanut kokonaan. Kesällä törmäsiin siihen taas oi mutsi mutsin blogissa ja sehän oli saatava. Valkoiset mökit kuitenkin lopuivat Houmin varastosta pian ja uusi erä meni ihan ohi.

Kunnes muutama päivä sitten huomasin sistusliike Houmin lopettavan. Loppuunmyyntiä oli jatkunut jo muutaman päivän, eikä mökkejä tietenkään nettikaupassa enään ollut. Facebookissa näin kuitenkin kuvan, jossa mökkimme kökötti kasattuna myymälän perällä. Laitoin äkkiä viestiä ja sain pian vastauksen että saisin tulla hakemaan seuraanana päivänä mallikappaleen melkein ilmaiseksi. Mahtavaa!

Pahvimökki saavutti heti suuren suosion. Luukkuja ja reikiä on vaikka kuinka, ja kuinka hasukaa onkaan kurkkia jokaiseta vuorotellen. Mökissä lapsi mahtuu seisomaan, pidempi voi sitten työntää pään vaikka ulos luukusta. Ja vaikka mökki onkin normaalia leikkitelttaa leveydeltään puolet pienempi, mahtuu jopa äitikin sinne (se vasta hauskaa onkin). Pahvista tehty yksiosainen mökki on yllättävän lujaa tekoa, helppo ja kevyt liikutella sja samoin nopea sekä helppo pistää tarvittaessa kasaan.

Tätäkin voisi koristella, tarroilla, maalilla, piirtämällä yms, oman maun mukaan. Mutta ainakin tällä hetkellä pidän siitä eniten ihan tuollaisenaan. Houmissa olivat liimanneet pikkulinnun kattoikkunalle, se riittänee koristukseski ainakin nyt. Tästä mökistä löytyy mutten muutamia erilaisia mallejakin. Valmiiksi koristeltu, raketti, iglu sekä huonekaluja ja nukketaloja.

Ihana jotenkin miten noi leikkimökit ja teltat kiehtovat lapsia. Tuntuu että kerhossakin kaikki lapset änkeävät sinne yhteen telttaa leikkimään. Löytyykä teiltäkotoa lapsille telttaa tai mökkiä? Entä rakentelekko majoja? Saa vinkata/linkata kivoja lasten telttoja, sitten kun tuosta pahvisesta joskus aika jättää..


Ja hei kivaa, tasan 400 rekisteröitynyttä lukijaa bloggerin kautta! Jee.
Ehdottomasti pistetään tämän kunniaksi lähipäivinä jokin mahtava arvonta pystyyn!


ALL FOR CHILDREN

18/10/2012

Oltiin heti aamusta Kaapon kanssa H&M Kidsissä uuden Unicefin kanssa yhteistyösä tehtyn lasten malliston lanseeraustilaisuudessa. Uuden malliston ja aamupalan lisäksi lapsille oltiin järjestytty perholelun etsintää. Paikalla oli myös ihmisiä Unisefista kertomassa hienosta työstään ja tästä yhteistyöstä.  Kaapo oli aika innoissaan uusista tuotteista myös, se kertoo mielestäni että mallisto on onnistunut.

Mallistossa on upeaita mekkoja ja takkeja tytöille, kiiltonahka maiharit, juhlavaateetta, neuleita ja no, paljon paljon muuta. Hauskimmat tuotteet ovat omasta mielestäni hatut ja muut, hyvin lasten omiin leikkeihinkin sopivat naamisasusteet. Vaatteiden ja asusteiden lisäksi myynnissä on myös seinätarroja, kirjoja, teltta ja yövalo.

Koska en noille pojille viitsinyt mekkoja ostaa ja muita vaatteita löytyy jo yllin kyllin, eikä teltallekkaan oikein olisi tilaa, sai Kaapo valita itselleen roolileikkihin mieluisan jutun. Tuota pupuhaalaria pitää vielä tosin miettiä. Aika ihana.

”Malliston avulla kerätään varoja H&M:n All for Children -hankkeeseen, jonka avulla UNICEF pyrkii parantamaan lasten elämää. H&M lahjoittaa 25% All for Children -malliston myyntihinnasta UNICEFin toiminnalle Bangladeshissa. Tämän yhteistyön avulla H&M ja UNICEF pyrkivät edistämään lasten koulutusta ja terveyttä maan pääkaupungin Dhakan slummialueilla.

All for Children mallistoa voi ostaa tästä aamusta lähtien Aleksin Kids ja Jumbon myymälöistä, sekä nyt klo 11 alkaen h&m netistä 

Tuotekuvat H&M


BUGABOO DONKEY – VUODEN KÄYTTÖKOKEMUS

16/10/2012

Tosi moni on kysellyt kokemuksiamme Bugaboo Donkey tuplarattaista. Kaikille olenkin niitä suositellut, niin täällä blogin kautta kuin livenäkin.
Moni ne on myös lopulta hankkinut, saanut joko kokemuksestani ajatuksen – tai viimeisen vahvistuken niiden ostamiseen.

Meillä on siis ollut Donkeyt käytössä jo yli vuoden. Tilasimme ne viime vuoden syyskuussa Hollannista, sillä Suomeen ne tulivat vasta myöhemmin marraskuussa myyntiin. Kaikissa euromaissa rattaiden hinta oli silloin sama, ykyisin taitaa olla muutaman kympin heittoja. Englannista löysimme silloin vuosi sitten yhden kaupan, josta olisi saanut eri kurrssin, alvin ja edullisen postimaksun takia ne muutaman satasen halvemmalla. Varastossa ei vain ollut haluamaamme väriä silloin. Suosittelenkin näiden ostamista ihan koto-Suomesta, ellei jotain ihan huippu diiliä osu kohdalle jostain muualta. Huolto ja takuu-asiat on silloin helpompi hoitaa.

Reilun vuoden aikana rattaat ovat siis joutunut koetukselle ja erilaisten sääolojen armoille. Edelleenkin olen kuitenkin hurjan tyytyväinen valintaamme. Isojen etupyörien ansioista rattaat kulkevat hyvin lumessa ja sorateillä. Kääntyvyyden ansiosta ne ovat kuitenkin myös näppärät ja helposti ohjattavissa kaupunkioloissakin. Etupyörät saa myös helposti lukittua, jos niin tahtoo. Huolenaiheeni, istuinten kaupeus on myös käytössä paljastunut aiheettomaksi. Lapset mahtuvat istumaan hyvin, myös talvivaatteissa ja pussukoissaan. Kaapo on tällä hetkellä noin 100 senttiä pitkä, enemmän pitkäselkäinen kuin jalkainen, ja mahtuu edelleen istumaan hyvin myös kuomu alhaalla.

Se, miksi alunperin päädyin Donkeyhin oli monen syyn summa. Halusin vaunut joihin saan molemmat lapset kyytiin. Meillä ei ole autoa, kuljemme paljon julkisilla ja molemmat lapset nukkuvat päiväunet. Päällekkäin olevia en tahtonut, en ensinnäkään pitänyt niiden ohjattavuudesta ja pienestä tavaratilasta. Halusin myös, että voin nähdä molemmat lapset ja he toisensa. Bugaboo Cameleoineissa olin tykästynyt istuimen toimintaan, että sen saa irroitettuna lapsi kyydissä, vaihtaa menosuuntaa ja tarvittaessa käyttää sitterinä tai taksissa (hätä)turvaistuimena. Muutenkin olin niin myyty bugaboihin jo ennestään, että olin myös aika merkkiuskollisena liikkeentessä rattaita valitessa.

Tuplarattaat ovat toki normaalimpia leveämät, mutta suurempia hankaluuksia ei ole tullut vastaan. Tiesin jo etukäteen että vanhan malliseen, korkeaan ratikkaan näillä ei mahdu. Tosin ei mahdu kaikilla tavallisillakaan. Ja yhdestä ovesta emme näillä kerran mahtuneet. Jopa minipienessä lähikaupassamme näiden kanssa pääsee kulkemaan. Tämä paikkoihin pääseminen (ja niistä ulos) on tietenkin melko tärkeä asia, varsinkin kun liikkuu paljon rattaiden kanssa, kuten me. Useasti, etenkin auksi, oli tilanteita joissa olin ihan varma ettemme mahdu mutta arvioinkin väärin. Voisi sanoa että rattaat vaikuttavat ehkä leveimmiltä mitä oikeasti ovat.

Huonoja puolia rattaissa saa kyllä hakemalla hakea. Meidän rattaista halkesi tuosta työntöaisasta pehmuste sivusta. Mutta se kolhiutuu lähes joka kerta ulko-ovemme karmiin, joten ei mikään ihme. Oma vika. Siitä olisi varmasti voinut reklamoida, mutta en saanut ikinä aikaiseksi, nyt se on itse ”korjattu” nippusiteellä. Ilmakumipyörät ovat minulle myös uusi juttu, unohdan aina että niitä pitää välillä täyttää ja kesällä toinen rengas puhkesi. Muutamalla eurolla löytyi onneksi Stockmannilta uusi sisäkumi. Myös nuo kuomun kiinnikkeet ovat vähän hassut, alta näkyy tuota muoviosaa. Mutta se ei ole kuin tällaistä pikkutarkkaa tyyppiä ärsyttävä seikka, eikä vaikuta käyttöön mitenkään. Kuomut ovat myös ottaneet vähän osumaa eteisemme valkoiseksi maalatusta lipastosta. Mustassa kankaassa näkyy muutamia, pieniä valkoisia viiruja maalista. Tällä herkellä eniten vaunuissä ärsyttää niiden likaisuus. Onneksi kaikki osat voi pestä koneessa, kun vain ehtisi. Viispiste valjaissa on myös jokin turvatoiminto, en ole edelleenkän tutustunut siihen tarkemmin. Sen verran toimiva se kuitenkin on, etten viime talvena osannut avata valjaita kokonaan. Enkä siis saanut pujotettua niitä lämpöpussin läpi.

Koska meiltä löytyy edelleen myös Cameleonit, käytämme Donkeyja eniten Duona. Eli kahdella istuimella. On kätevää, kun molmempia istuimia voi säätää haluttuun asentoon ja suuntaan. Elviksen ollessa pienempi toisen istuimen tilalla oli tietenkin vaunukoppa, myös siinä on samat säädöt kuin istuimessakkin. Bugaboo-tunnisteen alta löytyy paljon kuvia myös kopasta (selaa vanhempiin postauksiin). Vauvakoppa oli yllättävän tilava ja Elvis viihtyi siinä muistaakseni jopa lähes kahdeksan kuiseksi saakka. Duo setti maksaa noin 1450 eur ja siihen kuuluu siis runko ja pyörät, alakori, sivukori, kaksi istuinkehikkoa, kahdet istuinkankaat sekä sadesuojat, yhdet koppakankaat sekä kuomut. Duot ovat siis tarkoitettu kahdelle eri ikäiselle lapselle, kun taas Dokey Twin setti on kaksosille ja siihen tulee lisäksi vielä toiset koppakankaat.

Duo moodista rattaat on todella helppoa muuttaa Monoiksi, eli yhdelle lapselle sopiviksi. Toinen istuin nostetaan pois ja runko puristetaan leveyssuunnassa kasaan. Toisen istuimen kohdalle jää pieni väli, johon saa kätevän sivukorin. Tykkään käyttää donkeyjä monoina silloin kun liikumme kotimme lähistöllä, vain yhden lapsen kanssa tai kaupassa ostamassa vähän enemmän ruokaa. Sivukori toimii mahtavasti kaupassa korina tai tietenkin minkä tahansa tavaran kuljettamisessa. Korissa on hihnat ja niistä koria voi kantaa kuten mitä tahansa kassia. Doneky Mono maksaa noin 1200 eur ja siihen kuuluu myös runko ja pyörät, alakori, sivukori mutta siis vain yksi istuinkehikko, yhdet istuin-ja koppakankaat sekä kuomu ja sadesuoja. Monot mahtuvat muuten myös vanhanmalliseen ratikkaan ja korkeaan lähijunaan. Itselläni kesti hetki tottua monon ulkonäköön, nykyään kyllä tykään siitä. Paljon katseita ja ihmettelyä ne edelleenkin keräävät kaupungilla ja julkisissa kulkuneuvoissa. Aika monta kertaa olen kuullut myös vitsin(?) että laitetaanko se vauva sitten tuonne koriin.

Muutamat lukijat ovat kyselleet minulta, että kanttaako yhdelle/ensimmäiselle lapselle ostaa Cameleonit vai Donkeyt. Vaikka molemmat ovat saman valmistajan, ovat rattaat kuitenkin hyvin erilaiset. Suurin ero on tuntuma. Työntöaisa on rattaissa eri kulmassa, niitä on ihan erilaista työntää. Cameleonit ovat niin kevyet, että Donkeyjen jälkeen ne tuntuvat nukenrattailta. Ja vaikka Donkeyt ovatkin kokonaisuudessaan yhtä leveät kuin Cameleoneidin levein kohta (renkaiden väli), tuntuvat ne silti paljon massiivisemmilta. Myös pituudeltaan Donkeyt taivat olla pidemmät, sillä työntöaisa on matalammalla ja se pitää vetää pidemmälle ulos rattaita työnnettäessä.

Molemmat rattaat ovat kuitenkin hyvät etenkin kaupunkioloihin. Cameleoineihin saa vaihdettua etupyörien tialle suuremat talvipyörät. Donekyt suuremmat pyörät itsessään jo soveltuvat hyvin myös lumeen. Molemmissa rattaissa on toimivat ja huippuunsa suunnitellut istuinosat, Donkeyssä hitusen vielä kätevämmät. Molemmat rattaat sopivat niin lyhyille kuin pitkille käyttäjille. Cameleoneissa on heittoaisa, Donkeyssä ei. Molempiin on saatavilla lisäosia kuten mukiteline, seisomalauta, adapterit turvaistuimille, organizer laukku, vaihdettavia erivärisiä kankaita, kuomuja, istuinsuojia, uv-suoja, aurinkovarjo…

Tosi vaikea sanoa että kummat olisivat paremmat. Jos kuitenkin haaveissa on saada lisää lapsia pienellä ikäerolla, suosittelen Donkeyjä. Toisaalta meillä on ollut kovasti käyttöä kaksille rattaille kahden pienen kanssa… Joten ehkä molemmat, heh.

Siltä vielä on kysytty paljon, että sopiiko bugaboon kankaat keskenään eri vaunumallien kanssa. Valitettavasti ei. Ainoastaan seatlinereitä ja lämpöpusseja voi käyttää kaikissa malleissa. Mutta juomateline, snäkitarjotin ja aurinkovarjo käyvät niin Donkeyhin, Cameleoineihin kuin Bee-matkarattaisiinkin. Lisäksi bugaboon seisomalautaan on saatavilla adapteri, joilloin se käy myös Donkeyjen hieman erimalliseen runkoon.

Olen tosi onnekas ja iloinen että me saimme reilu vuosi sitten nämä haluamani rattaat. Menevänä kotiäitinä nämä kun ovat tavallaan työkaluni. Tuskin kukaan ammattiautolijakan haluaisi ajaa huonolla ja tarkoitukseen sopimattomalla autolla päivästä toiseen. Hinta näissä on aika suolainen, mutta kokemukseni mukaan vastinetta rahoille todellakin saa. Uskoisin myös jälleenmyyntiarvon olevan näissä aika hyvä.

Kysykää ihmeessä jos tulee jotain näistä mieleen, vastaan ja autan mielelläni. Ja tämä ei ole millään tavalla maksettu mainos, olispakin.


LAPSET / KIDS

8/10/2012

Jos olet pyörimässä Helsingin keskustassa tai Punavuoressa päin, suosittelen pistäytymistä Design Forumiin. Liikkeessä on nyt keskitytty erityisen paljon lapsiin, valkoimissa on vaatteita, leluja ja sisustusta. Mukana Muurame (lastenkalusteet), Kids Design Block, RAWR Magazine ja Muumi-tuotteet.

Kids Design Blockissa vaatteita, leluja, kasseja, sisustustarvikkeita ja tee-se-itse -tuotteita on seuraavilta merkeiltä; Höö, Aarrekid, Muru, PaaPii, Punainen norsu, Marakattimarssi, Kakara, Onni ja Ilona sekä Kui Design.

RAWR nettilehden pop-up kaupassa taas on lastenvaatteita pohjoismaista.Tuotemerkkeinä mm. IVANAhelsinki, Mini Rodini ja BANGBANG Copenhagen. Etenkin tytöille aivan (liian) ihania mekkoja. Samassa yhteydessä on minikampauksia tarjoava pop-up-lastenkampaamo, joka on auki sovittaessa.

Design Forumista löytyy lisäksi lapsille paljon muutakin kivaa, kuten Eero Aarnion kalusteita ja leluja, Moikon lapasia sekä Coston hattuja.

Lasten shop-in-shoppeihin liittyviä tapahtumia:

to 11.10. Late Night Shopping, Vanhempain ilta 19.00–21.00
Tarjolla kuohuviiniä ja paikalla suunnittelijoita.

la 13.10. Avajaiset / lastenjuhlat 13.00–17.00
13.00–15.00 Lapset koristelevat näyteikkunan
15.30–16.00 Lasten muotinäytös
Ohjelmassa myös lasten kampaaja, taikuri, Karkkitehtuuri-työpaja. Tarjolla karkkia ja limua.

DESIGN FORUM SHOP
Erottajankatu 7
MA–PE 10–19
LA 10–18