Syöttötuolin pehmuste

26/04/2012

Vanhoista, rumista ja epäkäytännöllisistä Ikean syöttisperhmusteista sain helposti ja nopeasti tehtyä uudet.
Tarvittiin vain vähän vahakangasta (sekin ikeasta) ja pieni hetki ompelukoneen parissa.

Selkänojan päälle surautin kankaan suoraan, pyllypehmusteesta päädyin käyttämään pelkän sisuksen. Ei todellakaan mikään parhaimmista taidonnäytteistäni, kangaskin oli kauhean ryppyinen vauvan toimesta, mutta toimii just eikä melkeen.

Ikea ja Artek ne yhteen soppii.. 

Minttu


Leikki

16/04/2012

Leikki on lapsen työtä sanotaan. Meidän muksut paiskii hommia aamusta iltaan. Ovatpa he joskus yllätetty duunista myös keskellä yötä. Uskomaton mikä määrä energiaa ja mielikuvitusta pienestä ihmisestä löytyy.

Lasten leikkejä on ihana seurata sivusta. Etenkin kun nykyään pojat jaksavat touhuta keskenään tosi pitkiä aikoja. Elvis pyörittelee leluja ja seuraa ihaillen Kaapoa. Isoveli käy välillä näyttämässä jotain tai tuomassa pikkuveljelle lisää leluja, seuraavassa hetkessä pojat ovatkin sohvatyynyistä rakennetussa majassa kikattelemassa. Kaapo on myös huomannut että Elviksen saa takuuvarmasti nauramaan ainakin kukkuu-leikillä. Jos Kaapo ei ole kotona turhatuu Elvis nopeasti ja vaatii viihdyttäjää ja leikittäjää.
Kaapolla on myös ihania kavereita. Myöskin niitä leikkejä on ilo katsoa. He keksivät kyllä aina kaikennäköistä, mutta pääasiassa kivoja ja rauhallisia leikkejä leikkivät aina. Ei turhaa tappelua tai ihan yltiöpäistä riehumista. Mukavaa.

Elviksen leikkiminen on vielä lelujen tutkailua, järsimistä, käsissä pyörittelyä, lattiaan hakkaamista ja läiskimistä. Omat lelut ovat jo tuttuja ja  selvästi on nähtävissä  mitkä lelut ovat muodostuneet suosikeiksi.
Lelujen lisäksi kaikki laulu -ja taputusleikit ovat molempien mieleen.

Kaapo on aina tykännyt leikkiä autoilla. On hassua miten pikkuautoilla ajaminen päristäen tulee luonnostaan ilman esimerkkiä jo reilun puolen vuoden ikäisenä. Kun poika oppi seisomaan, innostui hän mopoilla ajamisesta ja taaperokärryn työntämisestä. Vuoden ikäisenä lempilelu oli ehdottomasti pallo. Hän on ollut aina kovin fyysinen ja kaikki urheilu, kuten jalkapallo, pyöräily, uinti ja jääkiekko on aina kiinnostanut. Tykkää hän kyllä välilä myös rauhoittua piirtämään tai maalaamaan. Useinmiten leikeissä on ollut aina jotain tolkkua, mutta toki välillä touhu on ollut myös pelkkää sotkemista ja tavaroiden alas repimistä.

Leikit ovat kehittynyt luonnolisesti siinä missä lapsikin. K rakentaa päivä toisensa jälkeen mitä taidokkaampia duplo-rakennelmia. Leikeissä on mukana aina joku juoni. Tällähetkellä erilaiset roolileikit ovat suosikkeja. Aamupalaleikki on oma suosikkini. Ehkä tulevaisuudessa minulle vielä joskus katetaan oikeasti pöytä ja tarjotaan ihan oikeaa teetä ja pilkottuja hedelmiä. Kaapo on saanut paljon vaikutteita leikkeihinsä myös aikuisilta ja telkkarista. Hän pukeutuu konduktööriksi ja takastaa meiltä matkalippuja, pistää repun selkään ja ”lähtee etelään”… Majojen ja tunneleiden rakentaminen on myös huippua. Ja sotkuista.

Nämä leikkikuvat on otettu eilen. Meillä oli Kaapon kanssa ruokaleikki juuri meneillään. Vauvalelut olivat kaikki levällään olkkarin lattialla. Kuten myös lääkärilelut. Usein täällä onkin monta eri leikkiä meneillään eikä leluja saisi siivota pois tai ne käydään heti hakemassa uudestaan. Kohta pojat menevät suihkuun ja siellä jatkuu taas hurja touhu ja leikki. Välillä mietin, miten ne jaksaa. Ihanat.

Mitä teilläleikitään? Mitkä ovat lemppareita ja mitkä inhokeita? Entäs vanhempien mielestä?

Minttu


Kerrankin näin

8/04/2012

Kävipä kerran niin, että Ikea ostoksemme maksoivat alle yhdeksän euroa. Emme tarvinneet edes kassia! Ihan greisiä.
Matkoineen retkeen meni viisi tuntia. Ehkä kerron siitä möhemmin lisää.

Minttu


POLARN O. PYRET KESÄ

28/03/2012

Kesä se tulla kolkuttaa aivan nurkan takana, kuinka ihanaa! Kävin tänään katsomassa POPin kesämallistoa ja viimeistään nyt elän haaveissani jo aurinkorannalla iso lierihattu päässä lasten vesileikkejä katsellen.
Osa POPin kesävaatteista on jo kaupoissa ja loput tulevat pikkuhuiljaa ripotellen. Ihania ja kesäisiä juttuja on vielä tulossa. Raikasta raitaa, palloa, pilkkua ja ruutua sulassa sovussa. Kirkkaita värejä ja kuoseja sekä klassista ja hillitympää POPia.
Monia kuoseja ja värejä on niin t-paitoina, bodeina, hihattomina sekä mekkoina. 
Shortseja löytyy vaikka missä värissä ja niitäkin eri pituisina.  
En ihmettele yhtään jos prinsessa Estelle tullaan näkemään kesällä tässä ihanan perinteikkään näköisessä kesä-asussa. I-h-a-n-a. Tästä löytyy versiot niin vastasyntyneelle kuin isommallekkin tytölle.
Uimashortseja on vaikka mitä väriä ja kuviota. Kivan tuntuisia, ei yhtään hiostavia. Menevät ihan tavallisista shorts  eista myös ulkonäkönsä puolesta. 
Suloisia hellemekkoja ja haalareita on vielä tulossa lisää. Ensimmäisessä kuvassa olevaa trikoomekkoa löytyy myös sinisävyisenä. Farkkuhatun kääntöpuoli on vihreä. Kukallisten sekä farkkuhaalarin lisäksi tulossa on ihana turkoosi lyhytlahkeinen helleasu. Kaunista valkopohjaista multiraitaa löytyy erivärein tunikoissa, t- paidoissa, mekoissa… Kevätmallistosta tutun palloneuleen kaveriksi ihana pallopipo. Pilkullisten legginsseiden kanssa samaa sarjaa pilkullinen huivi jonka haluan itselleni.
Söpö vauvan mekko on takaa auki, sinne voi pukea alle vaikka söpöt rimpsuhousut tai bodyn. Vauvoille on myös paljon sini-punaista raitaa sekä norsuja. Vauvapeitto on ihanan pehmoinen.
Tätä ihanan kesäistä ja kaunista kuosia löytyy niin bodeista, t-paidoista, peitosta kuin mekoistakin.  
 

Vauvoille on myös paljon pehmoisia ja vilpoisia housuja, bodeja ja helleasuaja. Supersöpöä!

Näiden lisäksi paljon paljon muuta, valaita, kameleita, viidakkoa, kirahveja.. Kaikkea kivaa!

Mitäs piditte näistä pikku vilahduksista POPin kesää?

Minttu


Räkänokille

25/03/2012

Big Small Companyltä saimme testaukseen pian myyntiin tulevia Jackson Reecen ekologisia Nose Nuzzles suolavesikoskeuspyyhkeitä. Ne ovatkin sattuneesta syystä olleet kovassa käytössä.

Jackson Reesen ekologiset ja hellävaraiset puhdistuspyyhkeet ovat suosikkejani ja siksi lähdinkin innoissani testaamaan myös näitä. Eivätkä ne ole tuottaneet pettymystä.

Nose Nuzzlesit ovat tarkoitettu pienten nuhanenien hellään puhdistamiseen. Liinat ovat paperinenäliinoja hellävaraisempia ja ne ehkäisevät nenänalusten punoittamista ja haavautumista. Ne eivät myöskään sisällä äklöttäviä hajusteita tai muita epämääräisiä ja synteettisiä kemikaaleja kuten monet muut puhdistuspyyhkeet. Suolaliuksen lisäksi liinat sisältävät luonnollista aloe veraa sekä kamomillaa. Liinat ovat biohajoavia ja pakkaus maatuva.  

Olen kokenut nämä tosi hyviksi. Nenätöhnän pyyhkimisen lisäksi olen käyttänyt liinoja lasten kasvojen ja käsien putsaamiseen. Olisiko juuri tuon suolaliuoksen ja luontaisten kosteuttajien takia, mutta iho tuntuu tulevan paljon puhtaamaksi eikä jää limaiseksi kuten tavallisilla vauvan puhdistuspyyhkeillä putsatessa. Nämä eivät myöskään kuivu yhtä helposti kuin tavalliset liinat vaikka paketti unohtuisikin auki.

Rään tuloa ei näköjään voi estää, mutta sen pyyhkimisestä voi tehdä miellyttävämpää, helpompaa ja ainakin lapsista myös hauskempaa. Kiitos näistä! Suosittelen ehdottomasti muillekkin, niin lapsille kuin aikuisillekkin tai vaikka lemmikin tassujen putsaukseen.

Minttu