XHARK – UIMAPUKUJA LAPSILLE

28/05/2012

Alkukeväästä sain viestin XHARKin perustajalta. Hän kyseli tahtoisinko testata heidän uusia uimapukujaan. Koska poikien jatkuvien korvatulehduksien takia uimaharrastukset ovat jääneet lähes kokonaan, pääsimme testaamaan pukua vasta viime viikolla Stadikalla. Päädyin siis ottamaan uikkarin vain Elvikselle, sillä epäilin ettei isoin koko (90 cm) Kaapolle mahtuisi.

XHARK uima-asut ovat lähtöisin Suomessa asuvalta Ranskalaiselta isältä. Vauvojen uimaopettajana toimiva isä huomasi lähes kaikkien vauvoille tarjolla olevia uikkareiden olevan jokseenkin tylsiä ja päätti tehdä asialle jotain. Puvuissa yhdistyy laadukkaat materiaalit, hauskat printit ja toimiva lahkeellinen malli (jollainen vaaditaan useimmissa vauvauintipaikoissa).

Uimapuvut valmistetaan myrkyttömästä ja luontoystävällisestä kankaasta ja niissä on UV suojakerroin 50 +. Uimapukuja on saatavilla neljä erilaista, 60 – 90 cm koossa.

Viime viikkoisen pikatestauksen jälkeen olen tyytyväinen uikkariin. Siinä on erillinen, mukavan tuntuinen vuori jollaista aiemmin käyttämissämme uimapuvuissa ei ole ollut. Luulen että vuoren ansioista uimapuku on pitkäikäisempi sekä lämpimämpi. Vuoren kanssa se näyttää myös kivemmalta päällä ilman uimavaippaa, ainakin poikavauvalla…Uikkari oli helppo pukea ja olakimet pysyivät hyvin paikoillaan. Ainakin kuivalla maalla. Emme nimittäin päässeet veteen saakka, sillä ilma ilma oli hieman tuulinen ja pelkäsin Elviksen vilustuvan ulkoaltaassa. Lisää kokoemuksia in action siis luvassa myöhemmin.

Elviksellä (7 kk) siis kuvissa 80cm uimapuku joka ei ainakaan ole yhtään liian suuri. Pituutta hänellä on arvioni mukaan n 70 cm ja painoa kymmenisen kiloa (ainakin).  Joten suosittelen ottamaan reilumman koon jos kokoasia yhtään mietityttää.

Miltäs nämä XHARKin uimapuvut vaikuttavat? Onko jollain omakohtaista kokemusta?

Minttu


RASTA

8/05/2012

Vauvakirjoissa on yleinsä kohta johon voi teipata lapsen suloisen hiuskiehkuran. Niin myöskin Elvarin kirjassa.
Tosin sen sivun väliin on lätkäisty minigrip pussillinen rastoja. 

Elviksellä on jo syntyessään komea tukka ja se on vain jatkanut kasvuaan. Onhan se hauskannäköinen, ei siis ihme että päivittäin ihmiset tulevat ihastelemaan sitä. Lähes joka päivä joudumme myös leikkaamaan siitä rastoja pois.

Hiuslaatu on sellaista hyvin vauvamaista, ohutta haituvaa joka menee heposti takkuun. Pitkiin pulisongeihin takertuu myös kaikki puklut, kuolat ja ruoat joten pienet kiharat rastoittuvat nopeasti.

Muutaman kerran olen käyttänyt Elvikselle omaa hoitoainettani. En kuitenkaan tahdo jatkuvasti käyttää voimakkaasti hajustettuja aineita jotka sisältävät ties mitä kemikaaleja lapsille. Jotain hoitoainetta hiukset kuitenkin kaipaavat, en tahdo tukkaa myöskään leikellä!

Kyselin muutamalta tutulta vinkkejä. Moni ei osannut sanoa mitään, eräs suositteli LV:n hajustematonta, toinen vauvaöljyä kylpyveteen. Tahtoisin kuitenkin mielummin käyttää luonnonkosmetiikkaa ja öljy taas jättää hiukset liian rasvaisiksi.

Sain Big Small Companylta luomu-ja luonnonkosketiikka merkin Planet Kidin hoitavan shamppoon. Seuraavaksi olinkin aikeissa kysyä juuri kyseisen yrityksen perustajilta mitä he käyttävät lapsellaan jolla on aivan mahtava kiharapilvi.

Planet Kidilta löytyy shampoon lisäksi myös paljon muita hyviä tuotteita ja kerron niistä mielelläni myös myöhemmin. Shapoota on kahta eri tuoksua, aprikoosi ja vadelma. Ja ainakin tuo jälkimmäinen on mieleeni. Shampoon hoitava vaikutus on selvä, olen itsekkin käyttänyt sitä viimeisen viikon kun hoitoaine on ollut loppu. Valitettavasti se ei Elviksen hiusten rastoittumista kokonaan estä, mutta selvästi helpottaa kammattavuutta eikä rastoja tule enään kuin muutamia viikossa.

Edelleen on siis hakusessa joku vielä hoitavampi tuote, hiuksiin jätettävä hoitoaine ehkä. Mielellään luomua ja luonnollista sekä enintään miedosti hajustettua.

Mitä ainaita te käytätte lastenne / vauvojen hiuksiin vai pärjäättekö kokonaan ilman? Vinkkejä, niksejä kiharapäälle!?

Minttu


PYÖRÄ

2/05/2012

Puisen juoksupyörän lisäksi Kaapolla on 12″ Solifer. Se on ollut hänellä jo vuoden, mutta vasta tänä keväänä jalat ylettyvät kunnolla polkimille. Myöskään sopivaa kypärää pyöräilyyn hänellä ei ole ollut ennen tätä kevättä. Kaapo on aika innoissaan puupyörästään ja menee sillä jo tosi hyvin ja kovaa. Myös viime kesänä aloitettu skeittaus kiinnostaa edelleen ja siinäkin hän on ällisyttävän taitava 2,5 vuotiaaksi.

Oikealla, kunnon pyörällä Kaapo ei oikeastaan ole ennen pyöräillyt. Tänään oltiin ekaa kertaa pyrörän kanssa pidemmällä lenkillä. Aika rankkaa muuten työntää toisella kädellä vaunuja ja toisella pyörää.. Ohjaus nimittäin sujuu suht hyvin mutta polkeminen ei vielä onnistu ollenkaan. Olin ihan varma että pyörällä ajo sujuisi heti kuin vettä vaan. Kolmipyörällä polkeminen kyllä onnistuu aivan hyvin. Ehkä se juttu onkin juuri siinä. K on tottunut kolmipyörän erilaiseen asentoon. Kolmipyörää kun on helpompi polkea kuin tavallista, sillä siinä asento on enmmän istuva ja polkimet ovat edempänä. No pikkuhiljaa.

Kaapo on saanut pyörän lahjaksi. Se on mattamusta ja tykkään siitä siksi kovasti. Myös kypärä on lahjaksi saatu ja mattamusta sekin (Bell). Löysin viime kesänä paketillisen noita pinnoihin laitettavia pampuloita kirppikseltä. Myös äitini toi meille hiljattain pakettillisen niitä lisää. Ne ovat kiva lisä pyörään ja niistä kuuluu hauska ääni.

Joko on kesän menopelit hommattuna lapsille? Millä ja miten niillä kulku onnistuu?

Minttu


ENNEUNI

2/05/2012

Olen aiemminkin kertonut ihastuksestani Lifefactoryn lasipulloihin. Nykyisin meiltä löytyy niitä lähes joka värissä ja kossa, osaa useammin kappalein. Niitä käytettään niin juoman kuin ruoankin säilömiseen ja nauttimiseen. Jokaiselle oma vesipullo kulkee aina matkassa mukana. 

Lifefactoryn pullot ovat kaikenpuolin hyviä. Sotkuinen keittiö ja tiskivuorikin näyttää paljon kivemmalta kun joukossa on näitä kauniita ja värikkäitä pulloja, heh! Kun pullot vilkkuvat silmissä, ei mikään ihme että olen nähnyt niistä myös unia. Jokin aika sitten uneksin omenan vihreästä pullosta. Viime viikolla mietin, olisipa sellainen ihana turkoosina.

Viime perjantaina kävin lapsi-messujen yhteydessä tutustumassa Big Small Companyn uutuus tuotteisiin. Ja mitä minun silmäni näkivätkään! Uusia värejä pulloissa! Juuri sellainen vihreä (ruoho) josta olin uneksinut sekä turkoosi. Pienestä saa taas ihmisen iloiseksi.

Kerron myöhemmin lisää BSC tuotteista ja uutuuksista.

Nyt ulos aurinkoon nauttimaan ihanasta säästä ja lapsista! Jotain kummaa on tapahtunut kun kello 9 olemmr syöneet joaamupalan ja saaneet vaatteet päälle. Elvis on jopa nukkunut jo ensimmäiset päiväunensa. Aikaisin ollaan siis herätty. Kivaa päivää kaikille!

Minttu


Raportti Lapsi-messuilta

28/04/2012

Kuten moni muukin bloggari, myös minä olin Lapsi-messuilla ja postaan myös aiheesta. Itselleni messut olivat kolmannet. Edellisvuosiin verrattuna messut olivat jotenkin pienemmät. Tavaraa oli jaossa vähemmän, tarjoukset huonompia ja ständeissä oltiin selvästi säästelty. Viihdyin kuitenkin, ihmisiä oli paljon ja törmäsin moniin tuttuihin, niin blogi kuin ”oikesta” maailmastakin. Ainakin myös teille monelle tutun Hannan, Sascian, OMM ja Kottaraisen kanssa tavattiin. Itselläni ei sen kummempaa missiota ollut, pyörin ja ihmettelin. Eka tunti vierähti Design korttelissa myyjien ja suunnittelijoiden kanssa rupatellen. Muutaman pienen ostoksenkin tein. Liikkeellä olin muuten vain Elvarin kanssa, muuten oma viihtyvyys ei varmastikkaan olisi ollut yhtä hyvä. Ja ehdottomasti vaunuilla, sen tavaramäärän kanssa en olisi selvinnyt ilman rakkaita Donkeyjani. Tähän alle vähän kuvia messuilta ja pari kiinnostavaa juttua.

HÖÖ on varmasti monelle tuttu suomalainen brändi. Itse tykkään kovasti Höö:n designista, erikoisista mutta silti hyvin yksinkertaisita väreistä, printeistä ja niiden  yllättävästä yhdistelystä. Varsinkin mekot ovat mieleeni.

PUNAINEN NORSU on ihana. Ainostaan yksi kangas, hauki-printti painetaan suomessa, muut tuotteet ommellaan kierrätetyistä kankaista. Itse ihastuin aivan täysin noihin putkikasseihin. Jopa ällöämäni neuvolan imetystyyny printti näytti hyvältä kassina. Koska kuoseja on niin monenmoisia, löytyy tuotteista varmasti jokaiselle omat suosikit.

KAKARA on keksinyt jotain hurjan hauskaa. Vaatteet joita saa ja pitää värittää itse. Printissä on suunnittelijan lapsen kymmenen vuotta sitten taitelemia piirrustuiksia joiden tarinoita sain ilon kuulla tarkemmin. Väritysprinttiä löytyy niin tytön kuin nuken mekostakin sekä kahdesta erilaisesta t-paidasta. Värittämisen lisäksi vaatteisiin voi ommella koristukseksi vaikka nappeja tai pampuloita. Mitä vaan mielen juolahtaa. Värityspaketti on vaikka oiva lahja.

PAAPII on varmasti jo monelle tuttu, ellei kaikille. PaaPiilla on supersuloisia pehmoja ja helistimiä. Niin valmiita kuin tee-se-itse pakettejakin. Printit ovat päässeet myös mm julisteisiin ja kortteihin. Oli myös ilo tavata Paapiin suunnittelija Annika messuilla.

LELUPUTIIKKI on pian netissä avautuva kauppa joka myy laadukkaita leluja. Puuleluja, kierrätysmateriaalista valmistteuja, opettavaisia, perinne ja retroleluja. Itse en meinannut saada näppejäni irti näistä FisherPrisen uutukaisita retroleluista. Olen jo pitkään haaveillut oman lapsuuteni aikaisesta telkkarista ja radiosta ja nyt niitä taas saa, uusina! Toki mielummin ostaisin käytetyn lelun mutta esimerkiksi tuota radiota on vaikea löytää tai sitten hinnat pyörivät taivaissa. Ainakin vanhat FP lelut ovat kestäviä, meltäkin löytyy niitä (kassakone, parkkitalo, puhelin)  toivottavasti nämä ovat yhtä hyvää laatua. Liian ihania!

LASTENHUONE on kauppa johon en ole uskaltanut ikinä mennä, niin paljon siellä on liian ihanaa ja kallista. Niillä on kylläkin myös nettikauppa… Lastenhuoneen messuosastolla ainkain hyviä tarjouksia Eero Aarnion eläimistä ja Fatboyn tuotteista. Melkein ostin tuon pienen lampun…

Ja olihan siellä paljon paljon muutakin. 

 Ja tältä näytti aasimme kotiin saavuttaessa.

Messusaalis. Kaapolle ostin punaisen kengurupallon, Elvikselle bodyn, sukat ja peiton.

Ketkäs teistä kävi messuilla, millaisella kokonpaanolla, rattailla, repulla vai jopa ilman lapsia? Mitä tykkäsitte messuista,monesko kerta siellä? Mistä tykkäsit, mistä et ja ostitko jotain?

Minttu