PARIISIN IHANAT RAVINTOLAT

17/10/2014

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen mukana Indiedaysin ja Tjäreborgin kampanjassa ja sen tiimoilta läksin kaupunkilomalle Pariisiin, muunmuassa tutkimaan parhaimmat ravintolat! Kierreltiin Kaisan kanssa kolme päivää Pariisin hillittömän suurta keskustaa ja löydettiinkin monta suosittelemisen arvoisaa paikkaa.

Kumpikaan meistä ei ollut ennakkoon tehnyt minkäänlaisia suunnitelmia, vaan hotellin aamupalan jälkeen aina vähän tustiskeltiin huoneessa karttaa ja luskeltiin teidän antamia vinkkejä. Siitä sitten lähdettiin vain kiertelemään ja katselemaan. Annettiin intuition, nenän ja vatsan viedä mennessään. Ja kumpikin tostesikin moneen kertaan että se oli ehdottomasti, ainakin meille, paras tapa. Ei liikoja suunnitelmia tai aikatauluja, vaan fiiliksen mukaan menoa.

Ravintolat valittiin muunmuassa sen mukaan, että terassilla istui tyylikästä porukkaa, tai että sisältä tulvi huumaava tuoksu tai iloinen nauru, tai ihan vaan että siellä sattui olemaan juuri happy hour. Yksi lukijalta tullut vinkki muuten oli että jos vatsa vain kestää niin, reissun aikana ei hiilareista kannata kieltäytyä. Tätä ohjetta noudatimme orjallisesti ja jo ekan päivän jälkeen jo molempien vatsat pömpöttivät kaikiksta ihanista leivoksista ja leivistä.. Mutta kun kaikki vaan oli niiiiiiin hyvää! Kyllähän sitä lomalla oikeasti pitää nauttia ja herkutella, vai mitä?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ensimmäisenä päivänä lähdimme etsimään ruokapaikkaa kävellen hotellimme läheisyydestä. Päädyimme sattuman kautta vilkkaalle Champs-Élyséelle, josta päätimme kuitenkin kääntyä vähän tunnelmallisemmalle pikkukadulle. Sitä hetken kulkiessamme näimmekin tien toisella puolen kivan näköisen paikan täynnä ihmisiä. Meille sattui tosi kivat säät, joten halusimme ehdottomasti syödä terassilla, joka tässä tapauksessa tarkoitti lähes keskellä katua. Pääsimme heti loistavaan Pariisi-tunnelmaan siinä syödessämme matkan ensimmäisen lounaan. Paikka oli selvästi paikallisten (super tyylikkäiden) nuorten aikuisten suosiossa, ruoka hyvää ja henkilökunta ystävällistä. Listalta löytyi muunmuassa erilaisia salaatteja, hamppareita, pihvejä ja keittoja. Iso suositus! le Mortaigre – 7 rue de Ponthieu.

Ravintoloita todellakin riittää ihan joka kadunkulmassa ja useat niistä ovat auki yömyöhään. Keski-euroopassa ei tosiaankaan ole yhtään kummallista, edes arkena, mennä syömään vielä lähempänä puoltayötä. Yksi mainitsemisen arvoinen paikka on le Coq – 2 palace du Trocadero. Suht lähellä Eiffel-tornia sijaitseva ravintola oli hintaluikaltaan ehkä hitusen kalliimpi, mutta hinta-laatusuhteeltan hyvä. Tämän ravintolan valitisimme kaikista aukiolla olevista vaihtoehdoista sen takia että se oli selkeästi suosituin sekä sisustus oli näyttävä ja persoonallinen. Sisällä ravintolassa oli lilalla valaistut ”jää”seinämät. Ruokalista oli tyypillisen ranskalainen sekä viinilista laaja. Tällä kertaa me molemmat otimme pihvit talon omalla bernaisekastikkeella, jälkkärin olimme syöneet jo etukäteen joten se jäi täällä testaamatta. Toinen kiva paikka illanviettoon hyvän ruoan merkeissä: le 51 – boulevard du Montparnasse.

Aamupalan söimme joka aamu hotellisamme. Croissanttia ja marmelaadia, paahtoleipää nutellalla, juustoja ja hedelmiä. Mutta tosi kivan näköisiä aamupala paikkojakin löytyy oikeastaan joka kadulta. Moni ravintola avaa ovensa jo aamusta ja listalla on ihan omat aamiasmenut. Paikallisten suosiossa on etenkin erilaiset täyteyt patongit ja paninit. Ei yhtään huono vaihtoehto ole myöskään napata lämmintä patonkia ja kahvia mukaan ja mennä syömään ne johonkin lukuisista puistoista.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Samoin kreppi -ja churrokioskeja on tiheästi. Me emme tosiaan murehtineet linjojamme, vaan satoimme esimerkiksi napata pussillisen lämpimiä churroja mukaan samalla kun etsimme kivaa kahvilaa, tai syödä nutellalla ja tuoreilla mansikoilla täytetyt crepit matkalla illalliselle. Yksi varmasti vielä vuosienkin päästä muistamani elämys tuolta reissulta on varmastikkin herkullisen crepin syöminen yöllä eiffeltorin juurella. Video tuon crepin valmistamisesta löytyy muuten TÄÄLTÄ.

Leipomoiden ohi ei voi vain kävellä ohi,  vähintään ikkunaan täytyy jäädä kuolamaan ja ihastelemaan kauniita leivoksia. Pari macaronia kannattaa  napata aina matkaan mukaan, ne maistuvat noin miljoona kertaa paremmilta Pariisissa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Löysimme myös pari kivaa coctailpaikaa. Nekin aivan sattumalta. Kun pieneltä sivukadulta sattui kuulumaan musiikkia ja iloista puheensorinaa ja kaukaa siinsivät happu hour kyltit emme voineet vastustaa kiusausta. Le BEHO – 8 Place Sainte-Opportune,  on selkeästi paikallisten nuorten suosima paikka. Iltaa kohden tunnelma oli katossa ja ihmiset tanssivat penkeillään. Coctail-lista oli parisivuinen ja koko illan kestävän happy hourin aikaan kaikki drinkit maksoivat 5 euroa.

Moneen otteeseen meille kehuttiin myös yökerho Carmenia. Viimeisenä iltana päätimmekin mennä katsastamaan paikan. Vaikka väsy painoi ja teki aluksi mieli perua koko homma, olen tosi iloinen että kävimme siellä. Saimme kuulla että sisään saattaisi olla vaikea päästä, tai vähintään ovimiehet tylyjä – mutta suht hiljaisena keskiviikko-iltana me ainakin pääsimme sisään ongelmitta ja kaikki olivat meille erittäin ystävällisiä. Mielenkiintoisen klubista teki siustus, tuli fiilis että ikäänkuin vanha rakennus, kauniine (mutta rapistuneine) patsaineen, holvikaarineneen ja kattomaalauksineen sekä huonekaluineen olisi vain vallattu ja päätetty pitää siinä yökerhoa. Myös drinkit olivat todella mielenkiintoisia, niissä käyetettiin muunmuassa paljon erilaisia yrttejä ja baaritiskin takana olevat hyllyt täyttyivätkin vanhoista apteekkarin lasipuskeista joissa oli erilaisia yrttejä tai niistä tehtyjä uutteita. Minuksena melko kallis hintataso, (drinkin 15 eur, olutpullo 10 eur) le Carmen – 34 rue Duperré.

Ei mikään ihme, että moni kertoo Pariisin yhdeksi suosikkikohteekseen. Siellä on kaikki, historiaa, nähtävyyksiä, museoita, hyvää ruokaa, hieno tunnelma ja laajat shoppailumahdollisuudet. Suuri se on kun mikä, eikä kaikkea voi mitenkään nähdä muutamassa päivässä. Mutta ne palaset jota näimme sieltä täältä vakuuttivat niin, että Pariisin on vielä joskus päästävä uudestaan.

Tosi kiva jos nämä vinkkini auttavat Pariisiin matkaavia joskus, myös tuonne Tjäreborgin sivuille tulee vinkkejä ja matkakertomuksia kokoajan lisää. Kiitos kaikille edellisiin postauksiin kommentoineille, saatiin teiltä tosi paljon vinkkejä muunmuassa alueista josta voisimme tykätä (ja oikeassa olitte!). Ja jos matkakuumetta on ilmassa, TÄÄLLÄ kannattaa käydä osallistumassa matkalajkakortin arvontaan. Huomenna kirjoittelen vielä vähän shoppailupäivästämme!

ps. Näyttääkö teistäkin tuo viidennessä kuvassa oleva mies jotenkin tosi tutulta? Me yritimme googletella Ranskalaisia näyttelijöitä ja mietimme että onko mies sittenkin vain niin stereotypinen ranskalainen, että näyttää siksi niin tutulta 😀

tjareborg kaupunkimatkat

Seuraa blogiani Blogilistalla, Bloglovinissa ja Facebookissa.
Löydät minut myös Instagramista, Twitteristä ja Pinterestistä.

One Response to “PARIISIN IHANAT RAVINTOLAT”